Trwa ładowanie...

Witaminy dla kobiet

Witaminy są niezbędne do życia, jednak nasz organizm produkuje je w niewystarczających ilościach. Człowiek musi zatem dostarczać sobie witamin w pożywieniu. Dlatego tak istotne jest, aby dbać o zróżnicowanie naszych posiłków. Każdy pokarm zawiera inne witaminy, w związku z tym, im nasza dieta jest bardziej zróżnicowana i zrównoważona, tym mamy większe szanse na dostarczenie wszystkich witamin. Organizm kobiety ma inne zapotrzebowanie na witaminy i minerały niż organizm dorastającego dziecka czy mężczyzny.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

spis treści

1. Witaminy młodości dla kobiet

Witaminy młodości są trzy: A, E i C. Każda z nich, dostarczona organizmowi w odpowiednich dawkach, stwarza szansę na dłuższe i zdrowsze życie. Nasze komórki atakują codziennie szkodliwe cząsteczki zwane wolnymi rodnikami. Ich głównym źródłem jest tlen, który z jednej strony warunkuje życie, z drugiej zaś jest przyczyną wielu chorób i starzenia się. To on właśnie przekształca się w te niszczące cząsteczki. Ale wolne rodniki docierają także z zewnątrz – obecne są w spalinach i dymie papierosowym. Powstają też w wyniku intensywnego promieniowania słonecznego. Kiedy wolne rodniki atakują organizm, zaczyna on produkować enzymy odpierające atak. Produkcja ta jest jednak niewystarczająca. Potrzebna jest pomoc z zewnątrz. W walce z wolnymi rodnikami pomagają organizmowi przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty. Mają one zdolność wyłapywania wolnych rodników i niszczenia ich. Do tych przeciwutleniaczy należą trzy witaminy młodości: A, E i C.

Witamina E

To nie tylko jedna z witamin dla kobiet, ma ona bardzo duże znaczenie dla skóry. Wzmacnia warstwę lipidową skóry, która chroni przed promieniami UV, zanieczyszczeniem i dymem papierosowym, przeciwdziałając w ten sposób starzeniu się komórek. Niektóre kremy i kosmetyki zawierają witaminę E, jednak można ją również znaleźć w pożywieniu. Pokarmy bogate w witaminę E:

  • oleje i margaryny roślinne,
  • orzechy (orzechy ziemne),
  • kiełki zbóż,
  • zielone warzywa,
  • masło,
  • wątróbka.

Witamina A

Dieta bogata w witaminę A nie dopuści do przesuszenia i nadmiernego łuszczenia skóry, chropowatego naskórka. Zmniejszy także wypadanie i łamliwość włosów oraz rozdwajanie paznokci. Chroni oczy przed zaćmą, nowotworami rogówki i siatkówki oraz tzw. kurzą ślepotą, czyli niezdolnością oka do widzenia w ciemności.

Witamina C

Regularne przyjmowanie witaminy C uchroni skórę przed zbyt szybkim jej zwiotczeniem. Dzięki niej nie pojawią się też tak szybko kolejne zmarszczki. Zapobiega chorobie wieńcowej. Walczy z nadciśnieniem. U osób przyjmujących zbyt niskie dawki witaminy C zachorowalność na nadciśnienie jest dwukrotnie wyższa. Chroni przed nowotworami.

2. Witaminy i minerały dla kobiet

Kobiety wymagają specjalnego traktowania ze względu na swoje specyficzne potrzeby związane z cyklem miesiączkowym. Ich organizm podlega w czasie cyklu gwałtownym przemianom. Równolegle zmienia się zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy. Z tego powodu powinny one regularnie przyjmować najlepsze witaminy dla kobiet o składzie dopasowanym do ich fizjologii. Współczesne kobiety często odżywiają się nieregularnie i stosują drastyczne diety. To sprawia, że nie dostarczają swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Witamina D dla kości

Witaminy dla kobiet to również witamina D która jest dosyć specyficzna, ponieważ skóra wystawiona na słońce może ją syntetyzować. Jednak to źródło nie jest wystarczające. Tym bardziej teraz, kiedy większość czasu spędzamy we wnętrzach. W związku z tym nasz organizm przyjmuje niewielkie ilości witaminy D z promieni UV. Tymczasem witamina D jest niezbędna do osadzania wapnia w kościach. Dlatego kobiety, które są szczególnie narażone na osteoporozę, potrzebują dużej ilości witaminy D. W ostatnim czasie wykazano również działanie przeciwnowotworowe witaminy D. Pokarmy bogate w witaminę D:

  • wątróbka,
  • ryby i tran,
  • żółtko jajka,
  • mleko pełnotłuste.

Witamina B9 (kwas foliowy) dla dziecka

Kwas foliowy jest podstawową witaminą odpowiadającą za powstawanie komórek organizmu przez całe życie. Jednak w czasie ciąży jest on szczególnie ważny, ponieważ uczestniczy w tworzeniu centralnego układu nerwowego dziecka. Dlatego zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego dla kobiet w ciąży. Najlepiej od samego początku ciąży, ponieważ system nerwowy kształtuje się już od pierwszych tygodni. Kwas foliowy to nie tylko jedna z witamin dla kobiet w ciąży, ojcowie również skorzystają na jego przyjmowaniu. Pokarmy bogate w witaminę B9:

  • wątróbka,
  • mleko,
  • sery,
  • zielone warzywa.

3. Suplementy diety dla kobiet

Warto przyjmować preparaty witaminowe dla kobiet opracowane specjalnie z myślą o potrzebach płci pięknej. Ich skład został dopasowany do kolejnych faz cyklu miesiączkowego. Z tego powodu są uznawane za najbardziej przyjazne kobiecie.

W aptekach można kupić wiele kompleksów witamin bez recepty. Trzeba zwracać uwagę na składniki tych zestawów. Oto najważniejsze suplementy diety dla kobiet:

  • wyciąg z żeń-szenia z kompleksem witamin – polecany jest kobietom, które są w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach infekcyjnych, które pracują umysłowo i fizycznie, a także tym, które odczuwają nadmierne zmęczenie,
  • miłorząb japoński z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia pamięć i koncentrację, zalecany jest kobietom pracującym umysłowo i stosującym mało urozmaiconą dietę,
  • żeń-szeń i luteina z kompleksem witamin – wspomagają pamięć i koncentrację, a także chronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych; ten suplement diety polecany jest zwłaszcza kobietom, które są w stanie niedoboru witaminowego,
  • mieszanka ekstraktu z izoflawonów sojowych z ekstraktem ze skrzypu polnego oraz pieprzu czarnego wzbogacona kompleksem witamin – wzmacnia włosy, paznokcie, skórę, chroni także przed osteoporozą i chorobami układu krążenia, ponadto reguluje cykl miesiączkowy,
  • żelazo i wapń z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia przemianę materii, poleca się go kobietom, które są w okresie ciąży, matkom, które karmią piersią i osobom z niedoborem żelaza.

Wybierając stosowne witaminy dla kobiet, trzeba pamiętać, aby skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który poleci odpowiedni zestaw, dobrany zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Te suplementy diety dla kobiet tylko wspomagają organizm. Ich przyjmowanie jest bardzo ważne, ale nie może zastąpić regularnych ćwiczeń fizycznych i diety bogatej w warzywa i owoce, które zapewniają witaminy i minerały pochodzenia naturalnego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.