Trwa ładowanie...

Witaminy dla kobiet - witaminy młodości, witaminy dla kobiet ciężarnych

Witaminy to bardzo cenne składniki produktów żywnościowych, bowiem dostarczane wraz z nimi do naszego organizmu, spełniają dużo istotnych funkcji. Ważne są także minerały. Na witaminy i sole mineralne w diecie powinny zwrócić uwagę szczególnie kobiety, a przede wszystkim te, które są w ciąży. Takich składników dostarczają głównie owoce i warzywa, ale nie tylko. Oprócz stosowania diety dla kobietmożna je dostarczać w postaci suplementów diety.

spis treści

1. Witaminy młodości dla kobiet

Witaminy są niezbędne do życia, jednak nasz organizm produkuje je w niewystarczających ilościach. Człowiek musi zatem dostarczać sobie witamin w pożywieniu. Dlatego tak istotne jest, aby dbać o zróżnicowanie naszych posiłków. Każdy pokarm zawiera inne witaminy, w związku z tym, im nasza dieta jest bardziej zróżnicowana i zrównoważona, tym mamy większe szanse na dostarczenie wszystkich witamin.

Zobacz film: "Niedobory witamin"

Witaminy młodości dla kobiet to przede wszystkim witaminy: A, E i C. Każda z nich, dostarczona organizmowi w odpowiednich dawkach, stwarza szansę na dłuższe i zdrowsze życie. Nasze komórki atakują codziennie szkodliwe cząsteczki zwane wolnymi rodnikami. Ich głównym źródłem jest tlen, który z jednej strony warunkuje życie, z drugiej zaś jest przyczyną wielu chorób i starzenia się. To on właśnie przekształca się w te niszczące cząsteczki. Ale wolne rodniki docierają także z zewnątrz – obecne są w spalinach i dymie papierosowym. Powstają też w wyniku intensywnego promieniowania słonecznego. Kiedy wolne rodniki atakują organizm, zaczyna on produkować enzymy odpierające atak. Produkcja ta jest jednak niewystarczająca. Potrzebna jest pomoc z zewnątrz. W walce z wolnymi rodnikami pomagają organizmowi przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty. Mają one zdolność wyłapywania wolnych rodników i niszczenia ich. Do tych przeciwutleniaczy należą trzy witaminy młodości: A, E i C.

Witamina E

To nie tylko jedna z witamin dla kobiet, ma ona bardzo duże znaczenie dla skóry. Wzmacnia warstwę lipidową skóry, która chroni przed promieniami UV, zanieczyszczeniem i dymem papierosowym, przeciwdziałając w ten sposób starzeniu się komórek. Niektóre kremy i kosmetyki zawierają witaminę E, jednak można ją również znaleźć w pożywieniu. Pokarmy bogate w witaminę E:

  • oleje i margaryny roślinne,
  • orzechy (orzechy ziemne),
  • kiełki zbóż,
  • zielone warzywa,
  • masło,
  • wątróbka.

Witamina A

Dieta bogata w witaminę A nie dopuści do przesuszenia i nadmiernego łuszczenia skóry, chropowatego naskórka. Zmniejszy także wypadanie i łamliwość włosów oraz rozdwajanie paznokci. Chroni oczy przed zaćmą, nowotworami rogówki i siatkówki oraz tzw. kurzą ślepotą, czyli niezdolnością oka do widzenia w ciemności. Niedobór witamin A i E może powodować trądzik oraz łamliwość włosów i paznokci.

Witamina C

Regularne przyjmowanie witaminy C uchroni skórę przed zbyt szybkim jej zwiotczeniem. Dzięki niej nie pojawią się też tak szybko kolejne zmarszczki. Zapobiega chorobie wieńcowej. Walczy z nadciśnieniem. U osób przyjmujących zbyt niskie dawki witaminy C zachorowalność na nadciśnienie jest dwukrotnie wyższa. Chroni przed nowotworami. Niedobór witaminy C wpływa na zmniejszoną aktywność układu odpornościowego.

2. Witaminy i minerały dla kobiet

Organizm kobiety ma inne zapotrzebowanie na witaminy i minerały niż organizm dorastającego dziecka czy mężczyzny. Przede wszystkim dlatego, iż u kobiety zachodzą pewne procesy nie mające miejsca u panów. Kobiety wymagają specjalnego traktowania ze względu na swoje specyficzne potrzeby związane z cyklem miesiączkowym. Ich organizm podlega w czasie cyklu gwałtownym przemianom. Równolegle zmienia się zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy.

Z tego powodu powinny one regularnie przyjmować najlepsze witaminy dla kobiet o składzie dopasowanym do ich fizjologii. Współczesne kobiety często odżywiają się nieregularnie i stosują drastyczne diety, które przynoszą organizmowi znacznie więcej strat niż korzyści. Stosując radykalne diety kobiety nie dostarczają swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Nie bez znaczenia jest również stosowanie doustnej antykoncepcji. To właśnie ona zaburza poziom witamin z grupy B, magnezu czy kwasu foliowego.

Nieprzyjemne objawy związane z napięciem przedmiesiączkowym również powiązane są z niskim poziomem witamin z grupy B. W czasie tzw. PMS (ang. premenstrual syndrome) kobiety mogą czuć się rozdrażnione, płaczliwe, zmęczone. Mogą borykać się z dolegliwościami bólowymi głowy oraz podbrzusza, bólami kręgosłupa, bólem i nadwrażliwością piersi i sutków. Podczas menstruacji kobietom zaleca się dostarczenie określonej ilości:

Niedobór wyżej wymienionych skłądników może spowodować niedokrwistość z niedoborów. Wszystkie te witaminy i minerały można dostarczyć wraz z pożywieniem. Dodatkowo, składniki te występują w wielu suplementach diety (tabletkach, tabletkach musujących).

Witamina D dla kości

Witaminy dla kobiet to również witamina D która jest dosyć specyficzna, ponieważ skóra wystawiona na słońce może ją syntetyzować. Jednak to źródło nie jest wystarczające. Tym bardziej teraz, kiedy większość czasu spędzamy we wnętrzach. W związku z tym nasz organizm przyjmuje niewielkie ilości witaminy D z promieni UV. Tymczasem witamina D jest niezbędna do osadzania wapnia w kościach. Dlatego kobiety, które są szczególnie narażone na osteoporozę, potrzebują dużej ilości witaminy D. W ostatnim czasie wykazano również działanie przeciwnowotworowe witaminy D. Pokarmy bogate w witaminę D:

  • wątróbka,
  • ryby i tran,
  • żółtko jajka,
  • mleko pełnotłuste.

3. Suplementy diety dla kobiet

Warto przyjmować preparaty witaminowe dla kobiet opracowane specjalnie z myślą o potrzebach płci pięknej. Ich skład został dopasowany do kolejnych faz cyklu miesiączkowego. Z tego powodu są uznawane za najbardziej przyjazne kobiecie.

W aptekach można kupić wiele kompleksów witamin bez recepty. Trzeba zwracać uwagę na składniki tych zestawów. Oto najważniejsze suplementy diety dla kobiet:

  • wyciąg z żeń-szenia z kompleksem witamin – polecany jest kobietom, które są w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach infekcyjnych, które pracują umysłowo i fizycznie, a także tym, które odczuwają nadmierne zmęczenie,
  • miłorząb japoński z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia pamięć i koncentrację, zalecany jest kobietom pracującym umysłowo i stosującym mało urozmaiconą dietę,
  • żeń-szeń i luteina z kompleksem witamin – wspomagają pamięć i koncentrację, a także chronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych; ten suplement diety polecany jest zwłaszcza kobietom, które są w stanie niedoboru witaminowego,
  • mieszanka ekstraktu z izoflawonów sojowych z ekstraktem ze skrzypu polnego oraz pieprzu czarnego wzbogacona kompleksem witamin – wzmacnia włosy, paznokcie, skórę, chroni także przed osteoporozą i chorobami układu krążenia, ponadto reguluje cykl miesiączkowy,
  • żelazo i wapń z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia przemianę materii, poleca się go kobietom, które są w okresie ciąży, matkom, które karmią piersią i osobom z niedoborem żelaza.

Wybierając stosowne witaminy dla kobiet, trzeba pamiętać, aby skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który poleci odpowiedni zestaw, dobrany zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Te suplementy diety dla kobiet tylko wspomagają organizm. Ich przyjmowanie jest bardzo ważne, ale nie może zastąpić regularnych ćwiczeń fizycznych i diety bogatej w warzywa i owoce, które zapewniają witaminy i minerały pochodzenia naturalnego.

4. Witaminy dla kobiet ciężarnych

Witaminy dla kobiet ciężarnych można dostarczać wraz z pożywieniem lub wraz z suplementami diety. Ciąża to bardzo istotny okres w życiu każdej kobiety. Ważne jest więc prawidłowe odżywianie się w tym czasie i przyjmowanie właściwej ilości witamin i minerałów. Przede wszystkim jeszcze przed zajściem w ciążę należy zacząć przyjmować preparaty z kwasem foliowym.

Kwas foliowy jest podstawową witaminą odpowiadającą za powstawanie komórek organizmu przez całe życie. Jednak w czasie ciąży jest on szczególnie ważny, ponieważ uczestniczy w tworzeniu centralnego układu nerwowego dziecka. Dlatego zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego dla kobiet w ciąży. Najlepiej od samego początku ciąży, ponieważ system nerwowy kształtuje się już od pierwszych tygodni. Kwas foliowy to nie tylko jedna z witamin dla kobiet w ciąży, ojcowie również skorzystają na jego przyjmowaniu. Pokarmy bogate w witaminę B9:

  • wątróbka,
  • mleko,
  • sery,
  • zielone warzywa.

Ta witamina z grupy B zmniejsza ryzyko wystąpienia uszkodzenia rdzenia kręgowego u noworodka. Kobieta ciężarna ma zwiększone zapotrzebowanie na żelazo, szczególnie w ostatnim trymestrze ciąży. Oprócz przyjmowania preparatów z żelazem należy jednocześnie dostarczać witaminę C. Nie dość, iż zwiększy się nasza odporność na infekcje, to jeszcze żelazo będzie wchłaniane w większym stopniu. Istotne jest także dostarczanie cynku i chromu. Na ten pierwszy, w ciąży zwiększa się zapotrzebowanie o 30-40%.

W trakcie ciąży najlepiej, aby kobieta przyjmowała suplementy diety specjalnie przeznaczone dla kobiet ciężarnych. Takie preparaty witaminowo-mineralne mają bowiem odpowiednio dobrane proporcje składników. Normalne preparaty witaminowe mogą mieć zbyt dużą ilość witamin A i E, które kumulując się w organizmie matki, mogą wywołać niekorzystny wpływ na płód. Warto udać się do lekarza, aby to on zalecił odpowiedni preparat dla ciężarnej. Warto także wprowadzać witaminy i minerały jako naturalne składniki żywności, tak więc dieta powinna być bogata w owoce i warzywa, jednak z ograniczeniem owoców cytrusowych. Są one bowiem bardzo częstym alergenem pokarmowym.

Witaminy dla kobiet
Witaminy dla kobiet
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.