Trwa ładowanie...

Witaminy dla kobiet - witaminy młodości, witaminy dla kobiet ciężarnych

Witaminy to bardzo cenne składniki produktów żywnościowych, bowiem dostarczane wraz z nimi do naszego organizmu, spełniają dużo istotnych funkcji. Ważne są także minerały. Na witaminy i sole mineralne w diecie powinny zwrócić uwagę szczególnie kobiety, a przede wszystkim te, które są w ciąży. Takich składników dostarczają głównie owoce i warzywa, ale nie tylko. Oprócz stosowania diety dla kobietmożna je dostarczać w postaci suplementów diety.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

spis treści

1. Witaminy młodości dla kobiet

Witaminy są niezbędne do życia, jednak nasz organizm produkuje je w niewystarczających ilościach. Człowiek musi zatem dostarczać sobie witamin w pożywieniu. Dlatego tak istotne jest, aby dbać o zróżnicowanie naszych posiłków. Każdy pokarm zawiera inne witaminy, w związku z tym, im nasza dieta jest bardziej zróżnicowana i zrównoważona, tym mamy większe szanse na dostarczenie wszystkich witamin.

Witaminy młodości dla kobiet to przede wszystkim witaminy: A, E i C. Każda z nich, dostarczona organizmowi w odpowiednich dawkach, stwarza szansę na dłuższe i zdrowsze życie. Nasze komórki atakują codziennie szkodliwe cząsteczki zwane wolnymi rodnikami. Ich głównym źródłem jest tlen, który z jednej strony warunkuje życie, z drugiej zaś jest przyczyną wielu chorób i starzenia się. To on właśnie przekształca się w te niszczące cząsteczki. Ale wolne rodniki docierają także z zewnątrz – obecne są w spalinach i dymie papierosowym. Powstają też w wyniku intensywnego promieniowania słonecznego. Kiedy wolne rodniki atakują organizm, zaczyna on produkować enzymy odpierające atak. Produkcja ta jest jednak niewystarczająca. Potrzebna jest pomoc z zewnątrz. W walce z wolnymi rodnikami pomagają organizmowi przeciwutleniacze, czyli antyoksydanty. Mają one zdolność wyłapywania wolnych rodników i niszczenia ich. Do tych przeciwutleniaczy należą trzy witaminy młodości: A, E i C.

Witamina E

To nie tylko jedna z witamin dla kobiet, ma ona bardzo duże znaczenie dla skóry. Wzmacnia warstwę lipidową skóry, która chroni przed promieniami UV, zanieczyszczeniem i dymem papierosowym, przeciwdziałając w ten sposób starzeniu się komórek. Niektóre kremy i kosmetyki zawierają witaminę E, jednak można ją również znaleźć w pożywieniu. Pokarmy bogate w witaminę E:

  • oleje i margaryny roślinne,
  • orzechy (orzechy ziemne),
  • kiełki zbóż,
  • zielone warzywa,
  • masło,
  • wątróbka.

Witamina A

Dieta bogata w witaminę A nie dopuści do przesuszenia i nadmiernego łuszczenia skóry, chropowatego naskórka. Zmniejszy także wypadanie i łamliwość włosów oraz rozdwajanie paznokci. Chroni oczy przed zaćmą, nowotworami rogówki i siatkówki oraz tzw. kurzą ślepotą, czyli niezdolnością oka do widzenia w ciemności. Niedobór witamin A i E może powodować trądzik oraz łamliwość włosów i paznokci.

Witamina C

Regularne przyjmowanie witaminy C uchroni skórę przed zbyt szybkim jej zwiotczeniem. Dzięki niej nie pojawią się też tak szybko kolejne zmarszczki. Zapobiega chorobie wieńcowej. Walczy z nadciśnieniem. U osób przyjmujących zbyt niskie dawki witaminy C zachorowalność na nadciśnienie jest dwukrotnie wyższa. Chroni przed nowotworami. Niedobór witaminy C wpływa na zmniejszoną aktywność układu odpornościowego.

2. Witaminy i minerały dla kobiet

Organizm kobiety ma inne zapotrzebowanie na witaminy i minerały niż organizm dorastającego dziecka czy mężczyzny. Przede wszystkim dlatego, iż u kobiety zachodzą pewne procesy nie mające miejsca u panów. Kobiety wymagają specjalnego traktowania ze względu na swoje specyficzne potrzeby związane z cyklem miesiączkowym. Ich organizm podlega w czasie cyklu gwałtownym przemianom. Równolegle zmienia się zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy.

Z tego powodu powinny one regularnie przyjmować najlepsze witaminy dla kobiet o składzie dopasowanym do ich fizjologii. Współczesne kobiety często odżywiają się nieregularnie i stosują drastyczne diety, które przynoszą organizmowi znacznie więcej strat niż korzyści. Stosując radykalne diety kobiety nie dostarczają swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i minerałów.

Nie bez znaczenia jest również stosowanie doustnej antykoncepcji. To właśnie ona zaburza poziom witamin z grupy B, magnezu czy kwasu foliowego.

Nieprzyjemne objawy związane z napięciem przedmiesiączkowym również powiązane są z niskim poziomem witamin z grupy B. W czasie tzw. PMS (ang. premenstrual syndrome) kobiety mogą czuć się rozdrażnione, płaczliwe, zmęczone. Mogą borykać się z dolegliwościami bólowymi głowy oraz podbrzusza, bólami kręgosłupa, bólem i nadwrażliwością piersi i sutków. Podczas menstruacji kobietom zaleca się dostarczenie określonej ilości:

Niedobór wyżej wymienionych skłądników może spowodować niedokrwistość z niedoborów. Wszystkie te witaminy i minerały można dostarczyć wraz z pożywieniem. Dodatkowo, składniki te występują w wielu suplementach diety (tabletkach, tabletkach musujących).

Witamina D dla kości

Witaminy dla kobiet to również witamina D która jest dosyć specyficzna, ponieważ skóra wystawiona na słońce może ją syntetyzować. Jednak to źródło nie jest wystarczające. Tym bardziej teraz, kiedy większość czasu spędzamy we wnętrzach. W związku z tym nasz organizm przyjmuje niewielkie ilości witaminy D z promieni UV. Tymczasem witamina D jest niezbędna do osadzania wapnia w kościach. Dlatego kobiety, które są szczególnie narażone na osteoporozę, potrzebują dużej ilości witaminy D. W ostatnim czasie wykazano również działanie przeciwnowotworowe witaminy D. Pokarmy bogate w witaminę D:

  • wątróbka,
  • ryby i tran,
  • żółtko jajka,
  • mleko pełnotłuste.

3. Suplementy diety dla kobiet

Warto przyjmować preparaty witaminowe dla kobiet opracowane specjalnie z myślą o potrzebach płci pięknej. Ich skład został dopasowany do kolejnych faz cyklu miesiączkowego. Z tego powodu są uznawane za najbardziej przyjazne kobiecie.

W aptekach można kupić wiele kompleksów witamin bez recepty. Trzeba zwracać uwagę na składniki tych zestawów. Oto najważniejsze suplementy diety dla kobiet:

  • wyciąg z żeń-szenia z kompleksem witamin – polecany jest kobietom, które są w okresie rekonwalescencji po przebytych chorobach infekcyjnych, które pracują umysłowo i fizycznie, a także tym, które odczuwają nadmierne zmęczenie,
  • miłorząb japoński z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia pamięć i koncentrację, zalecany jest kobietom pracującym umysłowo i stosującym mało urozmaiconą dietę,
  • żeń-szeń i luteina z kompleksem witamin – wspomagają pamięć i koncentrację, a także chronią przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych; ten suplement diety polecany jest zwłaszcza kobietom, które są w stanie niedoboru witaminowego,
  • mieszanka ekstraktu z izoflawonów sojowych z ekstraktem ze skrzypu polnego oraz pieprzu czarnego wzbogacona kompleksem witamin – wzmacnia włosy, paznokcie, skórę, chroni także przed osteoporozą i chorobami układu krążenia, ponadto reguluje cykl miesiączkowy,
  • żelazo i wapń z kompleksem witamin – to środek, który usprawnia przemianę materii, poleca się go kobietom, które są w okresie ciąży, matkom, które karmią piersią i osobom z niedoborem żelaza.

Wybierając stosowne witaminy dla kobiet, trzeba pamiętać, aby skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, który poleci odpowiedni zestaw, dobrany zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Te suplementy diety dla kobiet tylko wspomagają organizm. Ich przyjmowanie jest bardzo ważne, ale nie może zastąpić regularnych ćwiczeń fizycznych i diety bogatej w warzywa i owoce, które zapewniają witaminy i minerały pochodzenia naturalnego.

4. Witaminy dla kobiet ciężarnych

Witaminy dla kobiet ciężarnych można dostarczać wraz z pożywieniem lub wraz z suplementami diety. Ciąża to bardzo istotny okres w życiu każdej kobiety. Ważne jest więc prawidłowe odżywianie się w tym czasie i przyjmowanie właściwej ilości witamin i minerałów. Przede wszystkim jeszcze przed zajściem w ciążę należy zacząć przyjmować preparaty z kwasem foliowym.

Kwas foliowy jest podstawową witaminą odpowiadającą za powstawanie komórek organizmu przez całe życie. Jednak w czasie ciąży jest on szczególnie ważny, ponieważ uczestniczy w tworzeniu centralnego układu nerwowego dziecka. Dlatego zaleca się przyjmowanie kwasu foliowego dla kobiet w ciąży. Najlepiej od samego początku ciąży, ponieważ system nerwowy kształtuje się już od pierwszych tygodni. Kwas foliowy to nie tylko jedna z witamin dla kobiet w ciąży, ojcowie również skorzystają na jego przyjmowaniu. Pokarmy bogate w witaminę B9:

  • wątróbka,
  • mleko,
  • sery,
  • zielone warzywa.

Ta witamina z grupy B zmniejsza ryzyko wystąpienia uszkodzenia rdzenia kręgowego u noworodka. Kobieta ciężarna ma zwiększone zapotrzebowanie na żelazo, szczególnie w ostatnim trymestrze ciąży. Oprócz przyjmowania preparatów z żelazem należy jednocześnie dostarczać witaminę C. Nie dość, iż zwiększy się nasza odporność na infekcje, to jeszcze żelazo będzie wchłaniane w większym stopniu. Istotne jest także dostarczanie cynku i chromu. Na ten pierwszy, w ciąży zwiększa się zapotrzebowanie o 30-40%.

W trakcie ciąży najlepiej, aby kobieta przyjmowała suplementy diety specjalnie przeznaczone dla kobiet ciężarnych. Takie preparaty witaminowo-mineralne mają bowiem odpowiednio dobrane proporcje składników. Normalne preparaty witaminowe mogą mieć zbyt dużą ilość witamin A i E, które kumulując się w organizmie matki, mogą wywołać niekorzystny wpływ na płód. Warto udać się do lekarza, aby to on zalecił odpowiedni preparat dla ciężarnej. Warto także wprowadzać witaminy i minerały jako naturalne składniki żywności, tak więc dieta powinna być bogata w owoce i warzywa, jednak z ograniczeniem owoców cytrusowych. Są one bowiem bardzo częstym alergenem pokarmowym.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.