Trwa ładowanie...

Jesz masło codziennie? Sprawdź, co się dzieje z Twoim organizmem

Masło jest bardzo popularnym tłuszczem. Nadaje potrawom przyjemny smak. Większość z nas codziennie używa go do smarowania, smażenia czy pieczenia. Wiele osób zastanawia się, czy jedzenie masła jest zdrowe oraz ile dziennie można go zjeść.

Zobacz film: "Jaki jest stan twojego zdrowia? Wypełnij test i się dowiedz"

spis treści

1. Jakie składniki zawiera masło?

Masło, to tłuszcz jadalny, otrzymywany ze śmietany z mleka krowiego oraz koziego i owczego. Jest naturalnym produktem. Tradycyjnie wyrabia się go w urządzeniach zwanych maselnicami. Zawiera powyżej 80 proc. tłuszczu mlecznego. Są w nim obecne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, takie jak:

  • witamina A
  • witamina D
  • niewielkie ilości witaminy E.

Niestety, w maśle przeważają nasycone kwasy tłuszczowe. Stanowią one od 63 do 68 proc. wszystkich kwasów tłuszczowych obecnych w maśle. Dlatego specjaliści od żywienia sugerują, aby ograniczyć jedzenie masła. Spożywanie tłuszczów nasyconych w nadmiarze podnosi poziom "złego" cholesterolu - LDL, co może przyspieszać rozwój miażdżycy, zatorów, zespołów naczyniowych, choroby niedokrwiennej serca oraz udaru mózgu.

2. Kto nie powinien jeść masła?

Masła nie powinny jeść osoby, które są w grupie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych lub cierpią na zaburzenia lipidowe. Osoby te powinny kupować miękkie margaryny do smarowania pieczywa, a do gotowania używać olejów roślinnych.

Masło i tłuszcze zwierzęce nie powinny dominować w diecie seniorów. Ważne jest, aby osoby starsze spożywały tłuszcze roślinne, które zawierają dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wszystko dlatego, że pozytywnie one wpływają na sprawność umysłową.

3. Ile masła powinniśmy jeść dziennie ?

W związku z tym, iż masło jest źródłem niebezpiecznych dla zdrowia tłuszczów nasyconych, należy ograniczyć jego spożywanie do maksymalnie 1 łyżki stołowej dziennie. Z badania, które przeprowadzono w 2016 roku wynika, iż spożywanie ok. 14 g masła dziennie nie ma wpływu na występowanie incydentów kardiologicznych zawałów i zatorów. Jest słabo powiązane ze wzrostem ogólnej śmiertelności. W niewielkim stopniu obniża ryzyko zgonu z powodu cukrzycy.

Masła najlepiej używać do smarowania chleba lub do wypieków. Niewielkie ilości można też dodawać do ryby podczas pieczenia lub do zupy, pod warunkiem, że nie gotujemy jej na mięsie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.