Trwa ładowanie...

Witaminy dla kobiet - po jakie warto sięgać? Witaminy dla kobiet w ciąży

Witaminy dla kobiet – jakie są najlepsze? Okazuje się, że można dobrać zestaw witamin i minerałów w oparciu o płeć. Organizmy kobiet i mężczyzn mają inne wymagania i potrzeby, dlatego odpowiednia suplementacja musi być do nich dopasowana. Jakie witaminy są najlepsze dla kobiet i gdzie ich szukać?

Zobacz film: "Witamina D i cynk. Skuteczne w walce z wirusami"

spis treści

1. Jak dobierać witaminy?

Witaminy dla kobiet dobierane są na podstawię stylu życia i ogólnego stanu zdrowia. Kobiety, które uprawiają dużo sportu, mają dużo większe zapotrzebowanie na składniki mineralne, niż osoby o siedzącym trybie życia.

Duże znaczenie ma także codzienna dieta. Kobiety, które nie jedzą mięsa ani produktów odzwierzęcych będą potrzebować innych witamin, niż te, których dieta nie wyklucza żadnych składników.

Jak więc wybrać najlepsze witaminy dla kobiet? Idealnym rozwiązaniem jest przeprowadzenie badań i ustalenie, których składników brakuje w organizmie. Istnieją jednak witaminy, których każda kobieta potrzebuje na co dzień i po które warto sięgać.

2. Niezbędne witaminy i minerały

Każdy organizm jest inny, jednak istnieje zestaw witamin, których odpowiedni poziom gwarantuje zdrowie i dobre samopoczucie. To na przykład witamina C. Nie tylko wspiera ona odporność i wzmacnia układ krwionośny, ale także działa antyoksyacyjnie. Pomaga zwalczać wolne rodniki i chroni przed infekcjami.

Dodatkowo witamina C ułatwia wchłanianie żelaza, które jest niezbędne szczególnie w czasie menstruacji oraz w ciąży. Żelazo jest ważnym pierwiastkiem także w przypadku kobiet, które mają bardzo obfite miesiączki oraz uprawiają dużo sportu.

Witaminę C można suplementować, ale znacznie lepiej jest dostarczać ją z pożywieniem – jej bogatym źródłem są czerwone warzywa oraz owoce a także natka pietruszki, jarmuż oraz świeże soki.

W codziennej diecie nie można zapomnieć także o witaminach z grupy B. Wykazują one szerokie działanie – wzmacniają odporność organizmu, wspierają naturalne funkcje psychologiczne oraz usprawniają pracę układu nerwowego. Niektóre z nich poprawiają także kondycję cery oraz włosów, a także wspierają funkcjonowanie wielu narządów.

Szczególnie ważna jest pirydoksyna, czyli [witamina B6](https://portal.abczdrowie.pl/witamina-b6). Zapewnia ona dobre wchłanianie kwasu foliowego oraz magnezu, dzięki czemu sprawnie funkcjonują mięśnie oraz umysł.

Kobiety, które dużo pracują przy komputerze, sporo czytają albo piszą, powinny dodatkowo sięgać po witaminę A. Wpływa ona pozytywnie na narząd wzroku, chroni przed zaćmą i nowotworami rogówki czy siatkówki. Dodatkowo intensywnie walczy z wolnymi rodnikami, chroniąc w ten sposób organizm przed chorobami cywilizacyjnymi oraz przedwczesnym starzeniem.

Wspiera także odporność i pomaga w walce z sezonowymi infekcjami, a dodatkowo powleka błony śluzowe i przyspiesza gojenie ran.

Witaminę A znajdziemy w marchewkach, żółtkach jaj oraz wątrobie drobiowej i niektórych warzywach zielonych (np. w cukinii i szparagach).

3. Najlepsze witaminy dla kobiet

Poza podstawowym zestawem witamin, warto sięgać także po dodatkowe wsparcie. Witaminy nie tylko wspierają zdrowie, ale także pomagają dbać o urodę.

Tak działa m.in. cynk i selen. Nie tylko wspierają one odporność i usprawniają pracę np. tarczycy, ale dodatkowo dbają o piękny wygląd cery. Cynk pomaga zwalczać przyczyny trądziku, a selen działa odmładzająco, wygładza skórę i chroni ją przed działaniem czynników zewnętrznych.

Bardzo ważna w zachowaniu pięknej cery, włosów i paznokci jest także rola biotyny, czyli witaminy B7. Reguluje pracę gruczołów łojowych, dzięki czemu zmniejsza przetłuszczanie skóry głowy, twarzy oraz płytki paznokciowej (ona także może być tłusta, wówczas lakiery szybko odpryskują).

Biotyna dodatkowo wspiera gojenie się ran i przyspiesza procesy regeneracyjne naskórka, a także nawilża go i zmiękcza. Wzmacnia włosy, utwardza paznokcie i sprawia, że stają się odporne na uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo hamuje siwienie włosów i wspiera pracę tarczycy.

Aby na dłużej zachować młody i promienny wygląd, nie można zapomnieć także o witaminie E. Jej silne właściwości antyoksydacyjne hamują procesy starzenia. Dodatkowo witamina ta chroni przed nadmiernym oddziaływaniem promieni UV, dzięki czemu zapobiega negatywnym skutkom ekspozycji na słońce.

4. Witaminy dla kobiet w ciąży

W czasie ciąży, połogu oraz w okresie karmienia piersią bardzo ważne jest odpowiednie wsparcie organizmu, który w tym czasie wykonuje podwójną pracę. Jeszcze przed zajściem w ciążę warto sięgnąć po witaminy, które to ułatwią i sprawią, że dziecko będzie rozwijać się zdrowo, a ciąża przebiegnie bez komplikacji.

Najważniejszy jest kwas foliowy, czyli witamina B9. Uczestniczy w prawidłowym rozwoju układu nerwowego dziecka, więc warto suplementować ten składnik już na etapie planowania ciąży. Dodatkowo kwas foliowy zwiększa wchłanialność żelaza i warunkuje prawidłowe działanie układu krwiotwórczego. Prawidłowy poziom witaminy B9 w organizmie zapobiega wadom rozwojowym płodu.

Istotna jest także dbałość o odpowiednią podaż [witaminy D](https://portal.abczdrowie.pl/czym-jest-witamina-d). Niestety, trudno uzyskać odpowiednie efekty tylko z pożywienia, dlatego suplementacja witaminy D zalecana jest przez cały rok (w okresie od września do kwietnia w ilości 2000 jednostek, a w ciepłych miesiącach – 1000 jednostek).

Nie można zapomnieć także o cholinie, czyli witaminie B4. Wykazuje korzystny wpływ na kształtowanie mózgu i układu nerwowego płodu, a dodatkowo wspiera prawidłowy rozwój łożyska u przyszłej mamy i chroni jej wątrobę podczas całej ciąży.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.