Trwa ładowanie...

Naukowcy: Regularne jedzenie prosa obniża ryzyko cukrzycy typu 2

To zborze jest uprawiane znacznie rzadziej niż pszenica, ryż oraz kukurydza, ale jest zdecydowanie zdrowsze. Wyniki najnowszych badań wskazują, że dieta oparta na prosie obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Zdaniem naukowców współczesny świat nie docenia ogromnych wartości prosa.

Zobacz film: "Napój z kombuchy szkodzi tak samo jak energetyk"

spis treści

1. Proso obniża poziom glukozy we krwi

Badanie na temat wpływu diety opartej na prosie przeprowadzili naukowcy z University of Reading w Wielkiej Brytanii. Badacze przeanalizowali 80 dotychczasowych publikacji, wśród których 65 było opartych na badaniach klinicznych.

Proso obniża poziom glukozy we krwi
Proso obniża poziom glukozy we krwi (Getty Images)

"Nikt nie wiedział, że przeprowadzono już tak wiele badań naukowych dotyczących wpływu diety z udziałem prosa na rozwój cukrzycy, a jego korzyści zdrowotne były często kwestionowane. Nasz systematyczny przegląd badań opublikowanych w czasopismach naukowych wykazał, że proso może pomóc kontrolować poziom glukozy we krwi i zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy" - pisze dr S. Anitha, główny autor badań oraz starszy naukowiec ds. żywienia w Międzynarodowym Instytucie Badawczym ds. Półpustynnych Tropikalnych Upraw.

Jak podkreślają naukowy, osoby z cukrzycą, które codziennie spożywały jakiś posiłek z prosem miały niższy poziom glukozy we krwi nawet o 12-15 proc. U osób, które tak odżywiały się regularnie, poziom glukozy we krwi obniżał się do stanu przedcukrzycowego.

2. Proso powróci na talerze?

Naukowcy zwracają uwagę, że jeszcze pół wieku temu proso, w tym sorgo, były w wielu częściach świata podstawowym zbożem. Jednak duże uprawy ryżu, pszenicy i kukurydzy powoli wyparły z talerza pożywne i przyjazne dla klimatu proso.

- Świadomość tego starożytnego ziarna dopiero zaczyna rozprzestrzeniać się na całym świecie, a nasz przegląd pokazuje, że proso ma obiecującą rolę w zarządzaniu i zapobieganiu cukrzycy typu 2 - mówi prof. Ian Givens, współautor badania i dyrektor Instytutu Żywności, Żywienia i Zdrowia Uniwersytetu w Reading (IFNH).

Według danych International Diabetes Association liczba przypadków cukrzycy rośnie we wszystkich regionach świata. Przy czym Indie, Chiny i USA mają najwięcej osób z cukrzycą, a Afryka ma największy prognozowany wzrost - o 143 proc. do 2045 r.

Badanie wykazało, że proso ma niski średni indeks glikemiczny (GI) wynoszący 52,7. Oznacza to, że IG prosa jest o 36 proc. niższy niż ryżu i pszenicy oraz o 14-37 punktów procentowych niższy w porównaniu z kukurydzą.

Wszystkie 11 badanych rodzajów prosa miało wskaźnik IG niski (poniżej 55) lub średni (55-69).

IG jest wskaźnikiem tego, jak bardzo i jak szybko pokarm zwiększa poziom cukru we krwi. W przeglądzie stwierdzono, że nawet po ugotowaniu, pieczeniu i gotowaniu na parze (najczęstsze sposoby gotowania ziaren) proso miało niższy IG niż ryż, pszenica i kukurydza.

3. Składniki odżywcze prosa

Proso to bogate źródło wielu składników i witamin. Znajdziemy w nim witaminę E, witaminy z grupy B. Jest też źródłem łatwo przyswajalnego białka.

Ponadto w skład prosa wchodzi wiele składników mineralnych. Zaliczamy do nich: cynk, magnez, żelazo, mangan, fosfor, krzemionkę.

Lecznicze właściwości prosa sprawiają, że jest ono bardzo cenione w medycynie naturalnej. Jakie są właściwości prozdrowotne prosa? Wzmacnia nerki, żołądek, śledzionę. Korzystnie wpływa na układ moczowy, działając moczopędnie.

Jeśli przed gotowaniem uprażymy proso, pomoże zwalczyć objawy biegunki. Gdy przygotujemy kleik, pozwoli nam uporać się z wymiotami. Proso nie zawiera glutenu, mogą więc bez obaw spożywać je osoby cierpiące na celiakię.

Do swojej diety proso powinny też włączyć osoby cierpiące na drożdżycę, gdyż proso wykazuje działanie przeciwgrzybicze. To nie wszystko. Potrawy z prosa są zalecane przy chorobach wątroby i chorobach sercowo-naczyniowych.

Proso obniża też ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2, dzięki temu, że po jego spożyciu węglowodany są wolniej przyswajane. Warto też włączyć do diety z tego powodu, że jest zasadotwórcze, dzięki czemu chroni przed kwasicą metaboliczną.

Proso jest też doskonałe dla osób, które uskarżają się na nieprzyjemny zapach z ust – dzięki temu, że hamuje rozwój bakterii, zboże to odświeża oddech. Spożywanie prosa polecane jest też przy przeziębieniach.

Zobacz także: Zapomniane zboża i ich zdrowotne właściwośc

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.