Trwa ładowanie...

Dieta na osteoporozę

Osteoporoza częściej rozwija się u kobiet. Jest to spowodowane zmianami hormonalnymi, które zachodzą w organizmie kobiety w czasie menopauzy. Kości tracą zawartość substancji mineralnych, a co za tym idzie, stają się słabsze i podatniejsze na złamania. Osteoporozie można skutecznie zapobiegać przez stosowanie odpowiedniej diety.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Czynniki ryzyka osteoporozy

Choć osteoporoza dotyczy przede wszystkim kobiet po 50. roku życia, to może przydarzyć się także innym osobom. Do grupy ryzyka osteoporozy należą:

  • osoby z niedowagą,
  • osoby o drobnych kościach,
  • osoby mało aktywne fizycznie,
  • mężczyźni w podeszłym wieku.

2. Dieta w osteoporozie

Jeśli chcemy, aby nie przytrafiła się nam osteoporoza dieta, którą wzmacniamy swój organizm, musi bogata w wiele składników, takich jak mikroelementy i witaminy. Do najważniejszych należą:

  • wapń - jest podstawowym budulcem kości,
  • bor - nasz organizm potrzebuje tego pierwiastka, aby lepiej przyswajać wapń,
  • miedź - odpowiada za mineralizację kości,
  • mangan - wzmacnia tkankę łączną kości,
  • krzem - wpływa na elastyczność kości,
  • cynk - jest niezbędny do wytwarzania białek kostnych.

2.1. Wapń w osteoporozie

  • dzienna dawka to 1200 mg,
  • zalecany jest przede wszystkim młodym dziewczętom, kobietom w ciąży, matkom karmiącym, kobietom w czasie menopauzy i starszym panom,
  • źródłem wapnia są produkty mleczne (jogurty, sery żółte, białe, pleśniowe), warzywa: marchew, brokuły, fasola, kapusta, warto jeść także migdały i ryby o jadalnych ościach, np. łososie.

Cynk jest mikroelementem, który znajduje się w orzeszkach, pestkach, skorupiakach i warzywach korzeniowych.

2.2. Witaminy w osteoporozie

  • witamina A -bierze udział w wytwarzaniu białek kostnych,
  • witamina C - pobudza produkcję kolagenu,
  • witamina D - wzmacnia kości, wytwarza się w naszym organizmie pod wpływem działania promieni słonecznych,
  • witamina K - statystyki mówią, że ponad 33% osób chorych na osteoporozę cierpi na niedobór tej witaminy.

2.3. Czego unikać w diecie przy osteoporozie?

  • alkohol, który przyśpiesza utratę substancji mineralnych przez kości,
  • sól, ponieważ powoduje wydalania wapnia z organizmu z moczem
  • kofeina i mięso, które osłabiają przyswajanie wapnia przez organizm
  • palenie papierosów, gdyż tytoń zwiększa tempo niszczenia kości.

Cierpiącym na osteoporozę zaleca się wypicie przed posiłkiem szklanki ciepłej wody z łyżeczką octu winnego, który zwiększa kwasowość w żołądku, dzięki czemu wapń jest lepiej wchłaniany przez organizm.

Następny artykuł: Zapobieganie osteoporozie
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.