Trwa ładowanie...

Wiosenne superfoods. Pięć warzyw, obok których nie można przejść obojętnie

Po zimie trudno się oprzeć chrupiącym, smakowitym i kolorowym warzywom, pyszniącym się na targu. Trzeba jednak wiedzieć, że nie tylko ich walory smakowe są warte uwagi. Wiosenne warzywa są bogate w cenne witaminy, minerały i związki, które mogą korzystnie wpłynąć na nasze zdrowie.

spis treści

1. Rzodkiewki

Rzodkiewki są źródłem antocyjanów
Rzodkiewki są źródłem antocyjanów (Pixabay)
Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

Chrupiąca, intensywnie czerwona i lekko pikantna. Lubimy chrupać rzodkiewkę, choć rzadko zastanawiamy się nad tym, czy ma jakiś wpływ na nasze zdrowie. Tymczasem w tych maleństwach drzemie prawdziwa moc. Ich kolor to zasługa roślinnych barwników – antocyjanów, które mają działanie antynowotworowe, przeciwzapalne, a w dodatku regulują poziom glukozy i obniżają poziom "złego" cholesterolu.

Na łamach "Nutrients" ukazało się badanie, którego autorzy przekonują, że rzodkiewka wpływa na wchłanianie glukozy i metabolizm energetyczny, przez co ma korzystny wpływ na gospodarkę węglowodanową.

Do tego jest szczególnie polecana osobom, które dbają o tarczycę – może nawet wspierać leczenie niedoczynności gruczołu tarczowego.

2. Rabarbar

Pojawia się w słodkich wypiekach, ale tak naprawdę bylina nazywana rzewieniem jest warzywem, a my spożywamy jej ogonki liściowe w postaci długich, chrupiących i cierpkich łodyg. A dlaczego jest superfood? Badanie, które ukazało się w "Journal of Toxicological Sciences" wskazuje, że rabarbar obfituje w katechiny.

To antyoksydanty, obecne też w zielonej herbacie. Oddziałują na komórki tłuszczowe oraz na wątrobę w taki sposób, by zamienić tłuszcz w energię.

3. Mniszek lekarski

Nie warzywo, a niepozorna roślina, nazywana często chwastem. Tymczasem młode i delikatne listki mniszka lekarskiego, można, a nawet trzeba dodawać do wiosennych sałatek.

Są bogactwem witamin i minerałów, a także błonnika i przeciwutleniaczy.

Co więcej, badania dowodzą, że mniszek lekarski może chronić przed zachorowaniem na depresję, ma właściwości antynowotworowe, zapobiega gromadzeniu się tkanki tłuszczowej, a także poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego.

4. Szczypiorek

Jedna łyżka stołowa to zaledwie jedna kaloria. A sowicie posypując szczypiorkiem potrawy, nie tylko dodajemy im wyjątkowego smaku, ale też pozyskujemy potężną dawkę allicyny. To substamcja obecna głównie w czosnku o działaniu antybakteryjnym i przeciwgrzybiczym. To dlatego o czosnku mówimy, że jest pogromcą infekcji i warto go jeść, gdy szwankuje odporność.

Szczypiorek dodatkowo obniża poziom cholesterolu frakcji LDL, a także ma działanie detoksykujące na wątrobę.

5. Kalarepa

W niektórych regionach Polski robi się z niej zupę, w innych jest niemal zapomnianym już warzywem. Niesłusznie – te zielone bulwy to aż pięć gramów błonnika, 2,3 grama białka i tylko 36 kalorii na filiżankę. Nieodzowny jest więc dla osób dbających o figurę.

Badacze w "Journal of the American College of Nutrition" przekonują, że witamina C, w którą kalarepa obfituje, może być istotnym wsparciem dla osób, które nie chcą przybrać na wadze oraz może poprawiać utratę tkanki tłuszczowej w czasie wysiłku fizycznego.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nowalijki są superfood
Nowalijki są superfood (Getty Images)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.