Trwa ładowanie...

Woda wysokozmineralizowana – dlaczego i kiedy warto ją pić?

Woda wysokozmineralizowana to woda o wysokiej zawartości niezbędnych organizmowi składników mineralnych, takich jak magnez, wapń, fluor czy potas. Dzięki temu osoby o zwiększonym zapotrzebowaniu na te pierwiastki mogą szybko uzupełnić ich poziom w organizmie. Jak i kiedy ją pić, by wyszła na zdrowie? Kto powinien jej unikać?

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

spis treści

1. Co to jest woda wysokozmineralizowana?

Woda wysokozmineralizowana to woda o wysokiej zawartości takich pierwiastków jak magnez, wapń, fluor i potas, ale także sód, chlorki, wodorowęglany, siarczany, jod czy żelazo. Dzięki wysokiej zawartości składników mineralnych odpowiednio dobrana woda może stanowić dobre źródło minerałów.

Ze względu na wysycenie składnikami wyróżnia się takie wody jak:

  • woda niskozmineralizowana (mineralizacja poniżej 500 mg na litr), inaczej woda źródlana,
  • woda średniozmineralizowana (mineralizacja między 500 a 1500 mg na litr),
  • woda wysokozmineralizowana (mineralizacja powyżej 1500 mg na litr).

2. Skład wody wysokozmineralizowanej

Wody wysokozmineralizowane dostarczają organizmowi wiele pierwiastków, głównie łatwo przyswajalnego wapnia, magnezu i potasu. Dlaczego są ważne? Ca – wapń to minerał budulcowy kości oraz zębów. Reguluje pracę układu nerwowego i mięśniowego. Zapobiega osteoporozie, korzystnie wpływa na przemianę materii i leczenie stanów zapalnych.

Mg – magnez dodaje energii, poprawia koncentrację i wzmacnia układ odpornościowy. Wspiera pracę mózgu, zmniejsza napięcie nerwowe.

K – potas jest niezbędny do prawidłowej pracy serca i układu krwionośnego, warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i mięśni.

3. Dlaczego warto pić wysokozmineralizowaną wodę mineralną?

Woda wysokozmineralizowana, czyli o mineralizacji powyżej 1500 mg składników mineralnych na litr nie tylko bardzo dobrze nawadnia organizm, ale i dostarcza wielu dobrze przyswajalnych przez organizm składników mineralnych. Dzięki temu może ograniczać ryzyko ich niedoboru i zapobiec pojawieniu się różnych nieprzyjemnych objawów.

Efektem regularnego picia wody o wysokiej zawartości składników mineralnych jest:

  • wspomaganie funkcjonowania układu sercowo, naczyniowego i nerwowego,
  • usprawnienie pracy mięśni,
  • łagodzenie takich dolegliwości jak bóle głowy, skurcze i bóle mięśni, zmęczenie i senność, problemy z pamięcią i koncentracją,
  • wzmocnienie naturalnej odporności organizmu,
  • poprawa kondycji skóry, włosów i paznokci,
  • polepszenie samopoczucia.

4. Dla kogo woda wysokozmineralizowana?

Woda o wysokiej zawartości składników mineralnych nie jest obojętna dla organizmu, dlatego też nie każdy może ją pić bez ograniczeń. Po wodę wysokozmineralizowaną warto sięgać zwłaszcza:

  • w przypadku umiarkowanych niedoborów minerałów (np. wapń, magnez),
  • podczas uprawiania sportu,
  • w czasie pracy fizycznej,
  • podczas upałów,
  • po utracie płynów podczas biegunki lub wymiotów.

Ponieważ wody wysokozmineralizowane różnią się zawartością poszczególnych składników mineralnych:

  • wody o wysokiej zawartości magnezu sprawdzą się u osób przepracowanych, narażonych na stres czy pijących dużo kawy,
  • wodę o wysokiej zawartości żelaza powinny pić osoby narażone na rozwój anemii (kobiety mające obfite miesiączki, osoby po przebytych krwotokach, a także wegetarianie i weganie),
  • wody o wysokiej zawartości potasu powinni pić sportowcy.

5. Kto nie powinien pić wody wysokozmineralizowanej?

Wody o wysokiej zawartości minerałów nie powinno się podawać dzieciom, osobom z chorobami nerek, a także kobietom w ciąży.

Zaleca się także ostrożność osobom cierpiących na nadciśnienie (wskazane jest kontrolowanie spożycia sodu), osoby z kamicą nerkową (powinny ograniczać spożycie wapnia).

6. Jaka jest najlepsza woda wysokozmineralizowana?

Trudno jednoznacznie powiedzieć, która woda wysokozmineralizowana jest najlepsza. Każda dba o optymalne nawodnienie organizmu, a i dostarcza wiele składników mineralnych.

Warto dopasować ją do zapotrzebowania organizmu na konkretne pierwiastki, uwzględniając stan zdrowia organizmu i ewentualne przeciwwskazania. Aby znaleźć produkt najlepszy dla siebie, warto czytać etykiety wód czy zestawienia „woda wysokozmineralizowana ranking”.

7. Woda wysokozmineralizowana czy niskozmineralizowana?

Ile można pić wody wysokozmineralizowanej? Czy woda wysokozmineralizowana jest zdrowa dla każdego? Okazuje się, że z jej piciem nie wolno przesadzać. Najlepiej sięgać po nią wyłącznie od czasu do czasu, najlepiej w uzasadnionych przypadkach, w celu uzupełnienia ubytków pierwiastków. Na co dzień lepiej sprawdzi się woda o mniejszej zawartości minerałów.

Zobacz także:

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.