Trwa ładowanie...

Kiedy jedzenie ryb szkodzi?

Ryby to doskonałe źródło chudego białka i kwasów tłuszczowych omega-3. Dieta bogata w ryby i owoce morza pomaga zmniejszyć stany zapalne i ograniczyć ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego. Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne dla prawidłowego rozwoju mózgu i oczu. Nic więc dziwnego, że specjaliści od żywienia zalecają spożywanie co najmniej dwóch porcji tłustych ryb w tygodniu. Niestety, produkty te nie zawsze wpływają korzystnie na stan zdrowia człowieka.

1. Kiedy nie warto sięgać po ryby?

Niemal wszystkie gatunki ryb zawierają śladowe ilości rtęci. O ile jednak większość zdrowych dorosłych osób nie ma problemu z usunięciem jej z organizmu, w przypadku dzieci, kobiet ciężarnych i matek karmiących piersią pierwiastek ten może być groźny. Najwięcej rtęci jest w dużych i starszych rybach, między innymi w rekinie, mieczniku i makreli. Nie powinny ich więc jeść dzieci czy matki karmiące piersią. Również zdrowe osoby dorosłe powinny zwracać uwagę na zawartość rtęci i unikać niektórych gatunków. Lepszym wyborem są krewetki, tuńczyk, łosoś i sum. Co ciekawe, proces smażenia na głębokim tłuszczu może zwiększyć stężenie rtęci w rybach. Dlatego też za zdrowsze uchodzą ryby pieczone.

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść owoce morza?"

Problemem może być sposób przygotowania ryb. Jeśli podajesz je z gęstymi sosami o dużej zawartości tłuszczu lub smażysz na głębokim oleju, ze zdrowej ryby powstaje kaloryczne i niezdrowe danie. Tego typu posiłki są niewskazane, zwłaszcza dla osób z nadwagą, nadciśnieniem i wysokim cholesterolem. 

Duże znaczenie ma również odpowiednie przygotowanie ryby – w żadnym wypadku nie może być ona niedogotowana. W przeciwnym razie istnieje duże ryzyko infekcji pasożytami. Przygotowując rybę w domu, upewnij się, że jej mięso jest miękkie i jędrne. Jeśli dostrzeżesz przezroczyste fragmenty, kontynuuj pieczenie lub gotowanie.

2. Inne źródła kwasów omega-3

Jeśli nie chcesz jeść ryby z powodu zawartości rtęci lub po prostu nie odpowiada ci jej smak, wprowadź do swojej diety inne produkty spożywcze zawierające kwasy omega-3. Są to: olej rzepakowy, orzechy włoskie oraz pestki dyni.

Kwasy omega-3 znajdujące się w produktach pochodzenia roślinnego nie są identyczne jak te zawarte w rybach, ale ludzki organizm jest w stanie zamienić je w potrzebne mu substancje. Dobrym pomysłem jest także przyjmowanie suplementów diety z kwasami tłuszczowymi omega-3. Są one bardzo popularne, zwłaszcza wśród osób, które chcą zmniejszyć stan zapalny w organizmie i obniżyć ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego. Suplementację zaleca się też w okresie ciąży oraz w pierwszych miesiącach karmienia piersią. W ten sposób można znacznie zwiększyć szanse dziecka na prawidłowy rozwój poznawczy.

 

Kiedy jedzenie ryb szkodzi?
Kiedy jedzenie ryb szkodzi?
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.