Trwa ładowanie...

Najzdrowsza jest właśnie teraz. Młoda kapusta może zdetronizować nawet kiszoną

Ma czterokrotnie więcej witaminy C niż kapusta kiszona i jest źródłem cennych przeciwutleniaczy, które nadają jej wyjątkowy kolor. Pomaga przy niedokrwistości i chroni przed osteoporozą. A co najważniejsze – jest najsmaczniejsza właśnie teraz i można ją jeść na wiele sposobów. Ale uwaga! Niektórzy muszą ograniczyć młodą kapustę w diecie.

spis treści

1. Młoda kapusta – dlaczego warto ją jeść?

Młoda kapusta jest lekkostrawna i niskokaloryczna
Młoda kapusta jest lekkostrawna i niskokaloryczna (Pixabay)
Zobacz film: "Młoda kapusta w kuchni"

Sezon na to warzywo w pełni, a można je jeść nie tylko w postaci gotowanej z koperkiem. Młoda kapusta zachowa najwięcej wartości wówczas, gdy będziemy chrupać ją na surowo.

A jeść można niemal do woli – 100 g warzywa to zaledwie 40 kcal. Dla porównania taka sama ilość fasoli to aż 340 kcal, a kukurydzy – 86 kcal. Wbrew pozorom wcale nie jest ciężkostrawna – złą sławę kapuście zapewniły zwłaszcza dodatki w postaci boczku, kiełbasy, a nawet grochu, gdy kapusta ląduje na świątecznym stole. Tymczasem do jadłospisu powinny ją włączyć osoby walczące z nadmiarowymi kilogramami i pragnące usprawnić pracę układu trawiennego.

Kapusta ma także czterokrotnie więcej silnego przeciwutleniacza - witaminy C, niż uznawana za bombę witaminową kapusta kiszona. Zawiera także inne antyoksydanty, czyli witaminę A i E, oraz witaminy z grupy B i K. Do tego całkiem sporo manganu, potasu, miedzi, siarki, a także wapnia i żelaza.

Mówi się, że jest nieoceniona dla zdrowia kości, jak i w walce z anemią. Chorzy na niedokrwistość zdecydowanie nie powinni odrzucać wierzchnich, ciemniejszych liści młodej kapusty, bo to właśnie w nich kryje się najwięcej żelaza oraz kwasu foliowego.

Jest coś jeszcze – kapusta znajduje się na liście tzw. Czystej Piętnastki, czyli najmniej skażonych pestycydami warzyw i owoców. To zasługa glukozynolanów obecnych w kapuście. To związki naturalnie odstraszające owady, dzięki czemu uprawa tego warzywa nie wymaga tak dużych ilości pestycydów.

2. Kkto nie może jeść kapusty?

Czy w takim razie każdy powinien jeść kapustę? Owszem, ale uwaga na jej ilości w diecie, zwłaszcza wiosną, gdy równie chętnie wybieramy na targu brokuły czy kalarepę, a niedługo także i kalafior.

Zawierają one bowiem, podobnie jak wszystkie warzywa kapustne, goitrogeny (goitrynę i progoitrynę), które nazywane są substancjami wolotwórczymi. Mogą utrudniać przyswajanie jodu z pożywienia, prowadząc do niedoborów, szczególnie groźnych dla osób z chorobami tarczycy.

To one powinny jeść kapustne z umiarem, pamiętając, że goitrogeny częściowo są neutralizowane w procesie gotowania warzyw – koniecznie bez pokrywki!

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Młoda kapusta będzie idealnym składnikiem wiosennych sałatek
Młoda kapusta będzie idealnym składnikiem wiosennych sałatek (Getty Images)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.