Trwa ładowanie...

Właściwości antyrakowe pestek

Pestki jabłek, winogron czy brzoskwiń najczęściej lądują w koszu. A szkoda, ponieważ są bogactwem wielu właściwości prozdrowotnych. Znajdziemy w nich spore ilości przeciwutleniaczy oraz innych aktywnych związków. Ich regularne spożywanie może ochronić nas przed rakiem.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Antyoksydanty w pestkach winogron

Pestki winogron to bogactwo antyoksydantów, flawonoidów oraz aktywnego związku B2G2, który skutecznie walczy z nowotworem prostaty. Potwierdziły to badania naukowców z University of Colorado Cancer Center.

Winogrona, a zwłaszcza ich pestki są polecane także chorym zmagającym się z żylakami, skurczami i innymi dolegliwościami ze strony układu krążenia. Po pestki powinny sięgać też osoby znajdujące się w grupie podwyższonego ryzyka zawału. Wzmacniają one kruche naczynia krwionośne.

W pestkach winogron znajduje się wiele aktywnych związków
W pestkach winogron znajduje się wiele aktywnych związków (123rf)

Według badań opublikowanych w „Pharmacognosy Magazine” ekstrakt z pestek ma również pozytywny wpływ na walkę z cukrzycą typu 2.

Przeczytaj koniecznie

2. Amigdalina w pestkach jabłek

Nasiona i pestki wzmacniają odporność, dzięki czemu są w stanie walczyć z namnażaniem się komórek nowotworowych. Najmocniejsze działanie wykazują pestki jabłka, więc warto je stosować przy chemioterapii. W ich składzie znajdziemy fitochemikalia – aktywne składniki, które zmniejszają stres oksydacyjny.

Niektóre z nich są także przeciwutleniaczami hamującymi namnażanie się szkodliwych wolnych rodników. W pestkach jabłek znajduje się także amigdalina - witamina B17 uważana w medycynie naturalnej za silne narzędzie w walce z nowotworami, którym można wspomóc profilaktykę raka płuc, jelita grubego, prostaty, trzustki, żołądka oraz piersi.

Kto powinien sięgać po pestki słonecznika?
Kto powinien sięgać po pestki słonecznika? [6 zdjęć]

Słonecznik jest rośliną z rodziny astrowatych kwitnącą od lipca do października. Ma sztywne łodygi i...

zobacz galerię

3. Lignany w siemieniu lnianym

Siemię lniane (inaczej nasiona lnu) to źródło błonnika, zdrowych nienasyconych kwasów tłuszczowych, aminokwasów oraz witamin z grupy B. W małych nasionkach znajdziemy jednak jeszcze coś – lignany. Są to związki z grupy flawonoidów, które wykazują silne działanie przeciwutleniające.

Lignany optymalizując poziom estrogenu, wspierają gospodarkę hormonalną. Związki te przyspieszają także proces obumierania komórek rakowych. To dzięki nim są one szybciej usuwane z organizmu.

4. Witamina B17 w brzoskwiniach

W brzoskwiniach znajdują się duże ilości witaminy B17 wykazującej silne działanie przeciwnowotworowe. Okazuje się jednak, że przyjmowanie jej w pestkach, a nie w suplementach, przynosi lepsze korzyści dla zdrowia.

Duże pestki brzoskwiń najlepiej rozgnieść w moździerzu. Gorzki smak łatwo można zmienić, dodając do nich np. szczyptę gałki muszkatołowej. Działanie antyrakowe wykazują również zmielone pestki moreli.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza