Trwa ładowanie...

Alkohol wyniszcza wątrobę. Szybki detoks, który ją zregeneruje

Przegiąłeś z alkoholem? A może nie zdarza ci się upić, ale za to nie odmówisz sobie wieczorem małego piwa? Eksperci zgodnie przyznają, że zarówno jednorazowy wyskok alkoholowy, jak i regularne popijanie, rujnuje kondycję wątroby. Dlatego jak najszybciej warto zmienić dietę i przeprowadzić szybki detoks.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

spis treści

1. Dieta na wątrobę

Lampka wina, kufel piwa, kieliszek wódki czy jeden drink nie zrujnują od razu naszego organizmu. Ale jak podkreślają eksperci ze Światowej Organizacji Zdrowia - bezpieczna dawka alkoholu nie istnieje, a groźne dla kondycji organizmu jest nie tylko jednorazowe upicie się, ale także regularne spożywanie procentów, nawet gdy wydaje nam się, że ilości są niewielkie.

Dlatego warto zrobić rachunek sumienia i zastanowić się, ile alkoholu spożyliśmy w ostatnim czasie. Jeśli czujesz, że norma nie została zachowana, wypróbuj sposoby na szybką regenerację wątroby.

Dlaczego to takie ważne? Wątroba to mała fabryka, która non stop pracuje na wysokich obrotach. Gdy choruje, powoli zaczyna wysiadać cały organizm.

Funkcje wątroby:

  • produkcja żółci, która jest niezbędna do trawienia,
  • neutralizacja toksyn, które trafiły do organizmu wraz z pożywieniem lub przyjętymi lekami,
  • gromadzenie zapasów glukozy w postaci glikogenu, czyli zarządzanie węglowodanami. Wątroba działa jak zbiornik, który kumuluje energię na zapas,
  • rozkłada, przetwarza i wchłania tłuszcze,
  • tworzy białka znajdujące się w osoczu,
  • gromadzi zapasy niektórych witamin (np. A, D, K) oraz żelaza.

No dobrze, ale co z tym wspólnego ma alkohol? Jest to silna toksyna. Najprościej mówiąc - gdy trafia do wątroby, wówczas ta 1,5 kg maszyna zamiast skupić się na procesach fizjologicznych tak ważnych dla kondycji całego organizmu, musi skupić się na neutralizacji silnej trucizny - alkoholu.

Przy niewydolności wątroby zaczynamy się źle czuć, ale doświadczamy nie tylko skutków gastrycznych, ale także pojawia się uczucie niepokoju, problemy z pamięcią, nadmierna senność, a nawet zaburzenia świadomości.

Dlatego konieczny jest szybki detoks wątroby.

Dieta wątrobowa:

  • spożywaj 5-6 małych posiłków w równych odstępach czasowych,
  • zrezygnuj ze smażenia - zamiast tego piecz, gotuj i duś potrawy,
  • włącz do diety zdrowe tłuszcze roślinne jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy lub lniany, orzechy, oliwki, awokado,
  • w menu przynajmniej 2 razy w tygodniu powinny znaleźć się ryby morskie, jak np. łosoś, halibut, tuńczyk, sardynki,
  • unikaj nie tylko alkoholu, ale także czerwonego mięsa, białego pieczywa, cukru.

Poza tym warto stosować zioła i przyprawy, które podkręcają metabolizm i procesy zachodzące w wątrobie, jednocześnie przyspieszając proces regeneracji tego narządu.

Najzdrowsze zioła i przyprawy dla wątroby to: ostropest plamisty, karczochy, kurkuma, korzeń czarnej rzepy. Włącz je do diety, a poprawisz funkcjonowanie całego układu trawiennego - zyskają tu też jelita, żołądek i trzustka.

2. Jak długo trwa regeneracja wątroby?

Chociaż wątroba jest podatna na uszkodzenia, to na szczęście szybko się regeneruje. Oczywiście wszystko zależy od stanu jej uszkodzenia i “zaśmiecenia”. U osób, które dotąd piły alkohol regularnie proces oczyszczania może trwać nawet kilka miesięcy. Jeśli to jednorazowy wyskok alkoholowy, wówczas wątroba potrzebuje 1-2 dni na naprawienie szkód.

U pozostałych osób które zastosuj odpowiednią dietę, a do tego aktywność fizyczną, pożądane zmiany w wątrobie pojawią się już po 2 tygodniach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.