Trwa ładowanie...

Arsen w żywności – występowanie, ryby, piwo i wino, ryż, warzywa kapustne

Arsen jest niebezpiecznym pierwiastkiem. Arszenik, czyli tlenek arsenu, kojarzy się głównie z trucizną. W naszej codziennej diecie arsenu jest całkiem sporo.

Zobacz film: "Szkodliwy arsen w żywności. Na które produkty powinniśmy uważać?"

spis treści

1. Arsen w żywności

Arsen występuje w postaci związków arsenoorganicznych łatwiejszych do wyeliminowania przez organizm oraz szkodliwych, rakotwórczych związków nieorganicznych powstałych w wyniku działalności człowieka (źródłem są np. pestycydy i środki owadobójcze).

Arsen jest bardzo trwały, a jego resztki długo pozostają w glebie. Jego całkowita eliminacja z diety jest niemożliwa, ale dzięki świadomym wyborom można ograniczyć jego ilość – wyjaśnia Kathryn Cottingham, autorka badań opublikowanych w czasopiśmie medycznym „Nutrition Journal”.

Których produktów lepiej nie jadać codziennie? Naukowcy przebadali 852 osoby, a poziom arsenu udało się ustalić przez analizę fragmentów paznokci, które są świetnym wskaźnikiem nagromadzenia się arsenu.

2. Choroby powodowane przez arsen

Spożywanie arsenu w większych ilościach może prowadzić do raka skóry, raka płuc i raka pęcherza, a także do cukrzycy i chorób układu krążenia. Dlatego powinniśmy mieć świadomość,w jakich napojach i produktach żywieniowych występuje arsen.

Produkty, w których może znajdować się arsen
Produkty, w których może znajdować się arsen [6 zdjęć]

Arsen. Już od samej nazwy cierpnie język. A znany arszenik, czyli tlenek arsenu, kojarzy się głównie...

zobacz galerię

3. Ryby o ciemnym mięsie

Ustalono, że wśród kobiet i mężczyzn spożywających co najmniej jedną porcję ryby na tydzień poziom arsenu był o 7,4 proc. wyższy niż u osób sięgających po rybę raz na miesiąc. Najobfitszym źródłem arsenu są ryby o ciemnym mięsie (tuńczyk, makrela, łosoś, sardynki, miecznik).

4. Piwo i wino

Piwo i wino również dostarczają sporą dawkę arsenu. Okazało się, że kobiety spożywające od 5 do 6 kieliszków wina tygodniowo miały o 20 proc. wyższe stężenie arsenu w organizmie niż osoby wystrzegające się picia alkoholu.

5. Wyższe stężenie arsenu

Badania opublikowane przez amerykański miesięcznik recenzujący produkty konsumenckie Consumer Reports wykazały, że brązowy i biały ryż mają znacznie wyższe stężenie arsenu niż inne zboża, a także owoce i warzywa. Naukowcy podejrzewają, że ryż ma większą zdolność absorpcji naturalnie występującego arsenu oraz pozostałości po stosowanych pestycydach zawierających arsen.

Zobacz także:

6. Warzywa kapustne

Brukselka i inne warzywa kapustne mają sporą zawartość arsenu – tak wykazały badania z "Nutrition Journal”. Naukowcy ustalili, że osoby, które jadły brukselkę przynajmniej raz w tygodniu, miały o 10 proc. wyższy poziom arsenu w organizmie niż osoby, które jej nie spożywały. Naukowcy sugerują, że może się tak dziać ze względu na wysoką zawartość siarki w warzywach kapustnych – arsen łatwiej wiąże się ze związkami zawierającymi ten pierwiastek.

Należy jednak pamiętać, że brukselka i podobne jej warzywa (np. jarmuż, brokuł, kalafior) to jedne z najzdrowszych jarzyn, jakie mogą trafić na talerz, dlatego nie można całkowicie z nich rezygnować. Wystarczy zachować umiar.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.