Trwa ładowanie...

Guacamole (pasta z awokado) - witaminy i wartości odżywcze, przepisy

Guacamole, czyli meksykańską pastę z awokado, można przygotować prosto oraz szybko – i to na wiele sposobów. Zdecydowanie warto, ponieważ świetnie smakuje i doskonale sprawdza się w roli dipu, pasty do pieczywa czy dodatku do obiadu. Jak zrobić guacamole? Z czym jeść?

Zobacz film: "Dlaczego warto jeść pestkę z awokado"

spis treści

1. Guacamole - co to takiego?

Guacamole, pasta z awokado, to rodzaj salsy, dipu podawanego na zimno. Pasta z awokado pochodzi z Meksyku. Bazą guacamole jest owoc awokado: dojrzały, miękki, z maślanym wnętrzem. W wersji podstawowej wystarczy dodać sól i sok z limonki lub cytryny.

Guacamole jadano już w czasach azteckich. Aztecy nazywali je „ahuaca-mulli”, co oznacza sos z awokado. Pasta jest również tradycyjnie podawana podczas meksykańskiego święta Cinco de Mayo.

Jakie awokado do guacamole? Według znawców najlepsza odmiana awokado to HASS. Wprawdzie jest droższe i trudniej dostępne niż zwykłe awokado, ale za to bardziej kremowe i smaczne.

Awokado powinno być dojrzałe, czyli delikatnie miękkie. Jego skóra powinna bez problemu odchodzić od miąższu, a widelec wsuwać się w miąższ jak w masło.

2. Witaminy i wartości odżywcze guacamole

Guacamole jest wysokokaloryczne. Zawiera tłuszcz (aż do 30 procent nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-9) i węglowodany, ale również białko. Jeśli chodzi o minerały, guacamole jest fantastycznym źródłem potasu, a także magnezu, manganu i miedzi, witamin z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9) i witaminy C oraz A, E oraz K. To cenne źródło antyoksydantów.

Zobacz także:

3. Z czym jeść guacamole?

Guacamole doskonale sprawdza się jako dodatek do potraw ciepłych, na przykład do pieczonego kurczaka, burrito, quesadilli czy owoców morza. Świetnie smakuje na kromce pieczywa tak świeżego, jak i na grzankach.

To także wdzięczny dip idealny do przekąsek: totopos, chipsów z kukurydzianej tortilli, słupków świeżych warzyw (marchewki czy selera naciowego) czy nachosów zapiekanych z serem i papryczkami jalapeno. Pasta z awokado to super nadzienie do naleśników i tortilli, dodatek do hamburgerów, a także dekoracja dań makaronowych, mięsnych i warzywnych.

4. Przepis na guacamole

Guacamole doczekało się wielu odmian i wariacji, stąd w recepturach można znaleźć różne dodatki. Nie ma jednego przepisu z zamkniętą listą składników. Warto przy tym pamiętać, że w oryginalnym przepisie z czasów azteckich do salsy z awokado nie dodaje się innych składników. Bazą jest awokado, sól i sok z limonki.

Niemniej warto eksperymentować. Można korzystać z podpowiedzi ekspertów, a samodzielnie szukać ulubionych kompozycji smakowych. Do tworzenia autorskich przepisów na guacamole przyda się przepis podstawowy.

Guacamole przepis podstawowy

Składniki:

  • dwa dojrzałe awokado,
  • dwie łyżeczki soku z limonki lub cytryny,
  • ząbek czosnku,
  • sól.

Do pasty można również dodać:

  • 1/4 czerwonej cebuli lub dymki,
  • ostrą papryczkę,
  • pieprz,
  • garść świeżej kolendry.

Poszukujący własnych smaków warto się inspirować i szukać podpowiedzi. Można je czerpać odwiedzając strony osób, które zawodowo bądź hobbystycznie zajmują się gotowaniem.

Przepis podstawowy na guacamole można znaleźć na choćby na stronie Kwestia Smaku (https://www.kwestiasmaku.com/), zaś smakowe wariacje u Nigelli Lawson (https://www.nigella.com/). To na przykład guacamole z pokruszonym serem Roquefort (można go zastąpić innym rodzajem sera z niebieską pleśnią), kwaśną śmietaną, marynowanymi zielonymi papryczkami czy tabasco.

5. Jak zrobić guacamole?

Przygotowanie guacamole jest banalnie proste. Wystarczy usunąć pestkę z awokado (najpierw trzeba je obmyć oraz przekroić) i wyjąć łyżką miąższ. Trzeba go przełożyć do miski (w Meksyku używa się specjalnego naczynia tzw. molcajete, które ma kształt kamiennego moździerza).

Miąższ należy rozgnieść widelcem. Masa powinna być dość mocno rozdrobniona: bez większych grudek, ale z wciąż wyczuwalną teksturą. Obowiązkowa jest niewielka ilość soku z limonki czy cytryny, co nie tylko podkreśla smak potrawy, ale i spowalnia proces utleniania się pasty.

Trzeba również dodać przeciśnięty przez praskę bądź starty czosnek i sól do smaku. Opcjonalnie do guacamole w wersji podstawowej można dorzucić drobno pokrojoną cebulę, papryczkę i posiekane listki kolendry.

Ponieważ awokado pozbawione pestki szybko ciemnieje, jeśli świeże guacamole ma być podane później, warto do miseczki z pastą włożyć pestkę awokado i przykryć ją szczelnie folią. Inny pomysł to polanie guacamole odrobiną zimnej wody i wylanie jej przed podaniem.

Guacamole (pasta z awokado) - witaminy i wartości odżywcze, przepisy
Guacamole (pasta z awokado) - witaminy i wartości odżywcze, przepisy (gettyimages)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Brak produktów w wybranej kategorii.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.