Trwa ładowanie...

Awokado - cholesterol, odchudzanie, ciśnienie krwi, właściwości, działanie antynowotworowe, wpływ awokado na wzrok

Awokado to coś więcej niż główny składnik guacamole. To niedoceniana zdrowa żywność, której właściwości mają bardzo korzystny wpływ na organizm człowieka. Niedawno opublikowane w Journal of American Heart Association badania wykazały, że spożywanie awokado każdego dnia może być kluczem do utrzymania w ryzach złego cholesterolu.

Zobacz film: "Jak szybko obrać awokado? Prosty trik"

spis treści

1. Witaminy i składniki odżywcze zawarte w awokado

W awokado znajdziemy szereg substancji odżywczych oraz witamin, miedzy innymi witaminy A, B1, B2, B3, B6 C, E, K i H. Zawiera także sporą zawartość białka, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego. Owoc ten jest bogaty w magnez, cynk, miedź, mangan, potas, fosfor, wapń, fitosterole, beta karoten, a także błonnik.

Awokado zawiera w sobie także antyoksydanty, które pomagają zwalczać stany zapalne oraz stres oksydacyjny. Dzięki temu poprawiają krążenie krwi w żyłach.

Zawarta w awokado witamina A jest silnym przeciwutleniaczem, który wspiera zdrowie skóry oraz pracę i funkcje układu immunologicznego, wspomagając tym samym walkę z toksynami i wolnymi rodnikami.

2. Awokado skutecznie obniża cholesterol

Wśród cudownych właściwości awokado należy wspomnieć o jego działaniu obniżającym cholesterol. W przeprowadzonym badaniu uczestniczyły osoby w wieku od 21 do 70 lat, które zostały poddane trzem różnym obniżającym cholesterol dietom:

  • niskotłuszczowej bez awokado,
  • umiarkowanej bez awokado i
  • diecie o umiarkowanej zawartości tłuszczu, która zakładała codzienne jedzenie jednego owocu awokado.

Po spędzeniu 5 tygodni na kuracji uczestnicy badania, którzy byli na diecie o umiarkowanej zawartości tłuszczu i jedli owoc awokado, mieli niższy poziom złego cholesterolu. Co więcej, u „grupy z awokado” stwierdzono poprawę stężenia cholesterolu całkowitego i triglicerydów.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

3. Owoc na odchudzanie

Owoc ten powinien być obowiązkową pozycją w menu wszystkich tych, którzy chcieliby zrzucić kilka zbędnych kilogramów. Awokado polecane jest również tym, którzy mają problemy z utrzymaniem wagi. Awokado jest bardzo sycącym owocem i pomoże utrzymać odpowiednie BMI, czyli wskaźnik proporcji naszego ciała.

Po awokado długo czujemy się syci - dzięki temu nie podjadamy. Jeśli zależy nam na zrzuceniu kilku kilogramów, powinniśmy codziennie sięgać po awokado. Można je dodawać do sałatek, past kanapkowych, a nawet robić z niego pyszne desery w wersji fit.

4. Wpływa na poprawę wzroku

Awokado skutecznie wpływa na poprawę wzroku. W składzie owocu znajdują się karotenoidy, które powodują spowolnienie wystąpienia wad wzroku. Ponadto, zmniejszają tempo starzenia się skóry. Dodatkowo niwelują uszkodzenia skóry, które są wywoływane przez promieniowanie UV. Dzięki ich działaniu skóra jest zdrowsza i gładsza. Powodują szybsze gojenie się ran.  

5. Awokado obniża ciśnienie krwi

Dowiedziono, że owoc awokado zawiera więcej potasu niż banan. Badania mówią, że spożycie odpowiedniej ilości tego pierwiastka obniża ciśnienie krwi u osób z nadciśnieniem i o 24 proc. zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Dowiedziono, że wysokie ciśnienie krwi powoduje zaburzenia poznawcze. Skoro owoc awokado je obniża, to wspomaga również odpowiedni przepływ krwi i dlatego przeciwdziała wystąpieniu udaru. Należy również podkreślić, że regularne jedzenie awokado chroni nas przed miażdżycą, zawałem serca, a także chorobą wieńcową.

Zdrowe duety

Sprawdź, z czym najlepiej jeść awokado i dowiedz się, jakie produkty jeść razem, a których połączeń unikać

6. Działanie antynowotworowe

W przypadku awokado właściwości prozdrowotne odnoszą się również do rozwoju raka. Ekstrakty z awokado odmiany hass mogą zabić lub powstrzymać rozrost komórek nowotworwych, które ostatecznie prowadzą do rozwoju raka jamy ustnej. Naukowcy uważają, że związki fitochemiczne zawarte w awokado są przyczyną śmierci komórek przedrakowych, nie wyniszczają jednak zdrowych komórek.

7. Jak wybrać awokado?

Decydując się na włączenie awokado do diety, warto wiedzieć, jak wybrać idealne, dojrzałe awokado oraz jak jeść owoc awokado. Ważne, aby awokado było dojrzałe. Jak to poznać? Skórka dojrzałego awokado po naciśnięciu powinna się lekko uginać. Dojrzałe awokado z łatwością uda nam się obrać, z niedojrzałym mogą wystąpić pewne trudności. Dojrzałe awokado wystarczy naciąć wzdłuż i każdą z połówek przekręcić w przeciwnym kierunku. W ten sposób ukaże się nam intensywnie zielony miąższ dojrzałego awokado z brązową pestką awokado w środku. Pestkę awokado łatwo usuniemy wbijając w nią nóż i przekręcając w bok.

Zobacz także:

Warto wiedzieć jak jeść awokado, ponieważ tak przygotowane awokado może posłużyć nam do przygotowania np. bardzo prostej i pysznej pasty z awokado. Wystarczy pokroić dojrzałe awokado w kostkę, skropić sokiem z cytryny lekko ugnieść, aby otrzymać pyszną pastę z awokado. Pastę z awokado można również troche urozmaicić dodają np. pomidora i cebulkę. Pasta z awokado nazywana jest również guacamole. Idealnie nadaje się na świerze pieczywo. Pokrojone awokado może również dodać do sałatki.

Warto także wiedzieć, że dodanie kilku kropel soku z cytryny lub zostawienie pestki awokado w połówce spowoduje, że owoc nie ciemnieje.

8. Ile kalorii ma surowe awokado

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 150 g (1 szklanka, kostka)
Wartość energetyczna 160 kcal 240 kcal
Białko 2,00 g 3,00 g
Węglowodany 8,53 g 12,80 g
Cukier 0,66 g 0,99 g
Błonnik 6,70 g 10,05 g
Tłuszcz 14,66 g 22,0 g
Tłuszcze nasycone 2,13 g 3,19 g
Tłuszcze jednonienasycone 9,80 g 14,70 g
Tłuszcze wielonienasycone 1,82 g 2,72 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 10,00 mg 15,00 mg
Awokado - cholesterol, odchudzanie, ciśnienie krwi, właściwości, działanie antynowotworowe, wpływ awokado na wzrok
Awokado - cholesterol, odchudzanie, ciśnienie krwi, właściwości, działanie antynowotworowe, wpływ awokado na wzrok (Shutterstock)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.