Jak wygląda rynek produktów ekologicznych w Polsce?
Polski rynek produktów ekologicznych cały czas dynamicznie się rozwija. Rośnie również popyt na tego typu żywność. Joanna Zuchlińska, organizatorka BioBazaru, zwraca jednak uwagę na pewną istotną rzecz. - Na fali "mody ekologicznej" są też producenci, którzy nazywają swoje produkty ekologicznymi, a wcale takie nie są - mówi. Dlatego tak ważne jest dokładne czytanie etykiet na produktach i sprawdzanie, czy dana rzecz posiada odpowiedni certyfikat zgodności.
Przeczytaj również:
Polacy coraz chętniej sięgają po ekologiczne produkty, dlatego rośnie także liczba ich producentów. Obecnie jest ich w Polsce ok. 23 tys. Zanim jednak ich produkty z atestem trafią na sklepowe półki, ich producenci muszą pokonać długą drogę.
- Wszyscy producenci ekologiczni kontrolowani są przez jednostki certyfikujące, których mamy w naszym kraju 11. Aby taka jednostka mogła rozpocząć działalność, musi uzyskać akredytację - tłumaczy Artur Siedlarek, dyrektor Biura Rolnictwa Ekologicznego i Produktów Regionalnych w Głównym Inspektoracie Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.
- Tutaj wkracza Polskie Centrum Akredytacji. Udziela akredytacji jednostkom certyfikującym w obszarze rolnictwa ekologicznego - tłumaczy Hanna Tugi, kierownik Działu Akredytacji Badań i Certyfikacji Żywności w PCA.
Sprawdź też:
Kontrola takich jednostek jest ważna, ponieważ w obszarze tym często dochodzi do nadużyć i wykroczeń. - Najczęściej dotyczą one znakowania produktów ekologicznych - tłumaczy Siedlarek. - Na produkcie ekologicznym powinno znajdować się unijne logo rolnictwa ekologicznego, numer jednostki certyfikującej, która kontroluje tego producenta i oznaczenie miejsca powstania produktu - dodaje.
- Konsumenci, którzy kupują produkty oznakowane jako ekologiczne mogą mieć zaufanie, że zostały wyprodukowane zgodnie ze wszystkimi wymogami rolnictwa ekologicznego - podkreśla Hanna Tugi.