Trwa ładowanie...

Kiełki fasoli mung – właściwości, przyrządzanie i hodowanie

Kiełki fasoli mung to młode pędy, które wypuszczają nasiona rośliny w ciągu kilku pierwszych dni wzrostu. Są smaczne i bardzo zdrowe, stąd wykorzystuje się je nie tylko w kuchni azjatyckiej, ale również wegetariańskiej i wegańskiej. To źródło wielu cennych składników, takich jak witaminy, minerały, białko czy antyoksydanty. Jak je hodować i jeść?

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

spis treści

1. Co to są kiełki fasoli mung?

Kiełki fasoli mung, czyli młode korzonki warzywa, są najpopularniejszymi kiełkami na świecie. To młode pędy wypuszczone z nasion fasoli mung, czyli złotej fasoli. W Polsce nazywane są także kiełkami sojowymi.

Fasolka mung (fasola złota, Vigna radiata) to gatunek rośliny z rodziny bobowatych pochodzący z Indii. Uprawia się ją w Azji Południowej, Malezji i Chinach. Jest jednoroczna, dorasta do 120 cm wysokości.

Kiełki, czyli rośliny we wczesnej fazie wzrostu, otrzymuje się z nasion niektórych gatunków roślin: zbóż, ziół i warzyw. Do celów spożywczych najczęściej używa się nasion fasoli mung, ale i brokułu, ciecierzycy, grochu, rzodkiewki, kukurydzy, lucerny, pszenicy, słonecznika, soczewicy czy soi.

Młode pędy są źródłem łatwo przyswajalnych składników odżywczych wytwarzanych podczas procesu kiełkowania: białek, tłuszczów, witamin i związków mineralnych. Co interesujące ich ilość jest większa niż w pełni wykształconych częściach jadalnych roślin. To prozdrowotny produkt spożywczy oraz ważny i cenny składnik diety.

Zobacz także:

2. Właściwości kiełków fasoli mung

Kiełki fasoli mung cechuje i wyróżnia wysoka gęstość odżywcza. To źródło łatwo przyswajalnych aminokwasów, antyoksydantów i błonnika, a także witamin i mikroelementów takich jak:

  • witamina A,
  • witaminy z grupy B: B1, B2, B3 i B6,
  • witamina C,
  • witamina E,
  • witamina K,
  • kwas foliowy,
  • wapń,
  • żelazo,
  • potas),
  • magnez,
  • mangan,
  • miedź,
  • fosfor.

Kiełki fasoli mung mają dobroczynny wpływ na zdrowie, ponieważ:

  • mają pozytywny wpływ na odporność organizmu, działają przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie i przeciwwirusowo,
  • mogą obniżać ciśnienie krwi,
  • mogą obniżać poziom cukru we krwi,
  • obniżają one poziom cholesterolu, pochłaniają nadmiar LDL, pomagają regenerować uszkodzone naczynia krwionośne, pomagają chronić się przed chorobami serca,
  • łagodzą ból menstruacyjny i dolegliwości zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz menopauzy, wspierają proces przywracania równowagi hormonalnej,
  • mają działanie odkażające, pomagają w usuwaniu wolnych rodników, hamują stres oksydacyjny, chronią DNA komórek przed uszkodzeniem i mutacjami, zmniejszają ryzyko zachorowania na raka. Ma to związek z tym, że są ważnym źródłem antyoksydantów,

3. Jak wyhodować kiełki fasoli mung?

Kiełki fasoli mung można kupić w wielu sklepach (zarówno świeże, jak i zakonserwowane) lub wyhodować je samodzielnie w domu. Wystarczy kupić nasiona do kiełkowania. Następnie należy je moczyć w wodzie o temperaturze pokojowej od 8 do 12 godzin. Po tym czasie należy je wypłukać i umieścić w naczyniu do kiełkowania. Może to być:

  • kiełkownica,
  • duży słoik przykryty gazą,
  • specjalny woreczek przeznaczony do kiełkowania.

Kiełki fasoli mung wyrastają w ciągu 2–5 dni. Należy jednak pamiętać, by w tym czasie je płukać 2–3 razy dziennie. Ta prosta czynność zapobiega rozwojowi patogenów: grzybów i pleśni (o ich rozwoju może świadczyć pojawienie się białego nalotu lub czarnych kropek na kiełkach). Średnia wysokość dojrzałych kiełków wynosi 3-4 cm.

Zbierając je, można pozbyć się z nich zielonych osłonek. Wystarczy zanurzyć kiełki w misce napełnionej wodą i lekko nią poruszać. Łuski jako lżejsze wypłyną na powierzchnię. Po zebraniu kiełki fasoli można przechowywać w lodówce do tygodnia. Warto je raz dziennie przepłukać, wówczas dłużej zachowują jędrność i świeżość.

4. Jak przyrządzić kiełki fasoli mung?

Kiełki fasoli mung są często i chętnie wykorzystywane w potrawach kuchni azjatyckiej. Ze względu na wysoką zawartość białka są także ważnym elementem kuchni wegetariańskiej i wegańskiej.

Spożywa się je zarówno na surowo, jak i po obróbce termicznej (duszenie, gotowanie). W smaku są dość intensywne, słodkie, z nutą goryczy. Doskonale smakują na kanapkach, w surówkach i sałatkach czy w sajgonkach. Można je także dodawać do past warzywnych.

Podduszone kiełki fasoli mung wzbogacają smak curry oraz wielu innych potraw, zarówno warzywnych, jak i z mięsem. Sprawdza się tak w zestawieniach i daniach orientalnych, takich jak pad thai czy zupa pho, jak i rodzimych wariacjach. To także wdzięczna dekoracja wielu potraw. W krajach Dalekiego Wschodu z fasoli mung wytwarza się również makaron (ang. „bean thread vermicelli”, „cellophane noodles”), nazywany sojowym.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.