Trwa ładowanie...

Kwasy omega-3 poprawiają humor

Dobry humor to podstawa skutecznych działań. Psycholodzy, trenerzy czy coachowie znają i podkreślają znaczenie pozytywnego nastawienia. Chcąc być skutecznym w pracy nad samą efektywnością, należy problem potraktować wieloaspektowo. Okazuje się bowiem, że na dobry humor wpływa wiele czynników, a wśród tych podstawowych znajduje się prawidłowa dieta. Dostarczając organizmowi właściwą porcję składników odżywczych każdego dnia, możemy stymulować procesy biochemiczne w mózgu, wywołując przysłowiowy uśmiech.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

1. Czym są kwasy omega-3?

Działanie kwasów tłuszczowych omega-3
Działanie kwasów tłuszczowych omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają bardzo dobry wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, a dodatkowo poprawiają...

zobacz galerię

Składniki odżywcze o potwierdzonym znaczącym wpływie na naszą równowagę emocjonalną to m.in.

kwasy omega-3 . Należą one do grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych . Organizm człowieka ich nie syntetyzuje. Oznacza to, że należy dostarczyć je wraz z przyjmowanymi posiłkami. Dobrym źródłem są tu ryby morskie, skorupiaki, migdały , tofu , orzechy włoskie czy oleje roślinne.

2. „Szkiełko i oko”

Związek pomiędzy obecnością w diecie omawianych składników a występowaniem objawów depresji został niejednokrotnie potwierdzony naukowo. Wyniki eksperymentów publikowano m.in. na łamach pism naukowych.

„Journal of Clinical Pharmacology” informuje o ośmiotygodniowym eksperymencie, którego podmiot stanowili pacjenci przyjmujący leki przeciwdepresyjne (citalopram). W tej grupie część osób otrzymywała dodatkowo dwie kapsułki dziennie z kwasem tłuszczowym omega-3, druga część – placebo. W połowie całego przedsięwzięcia, po około czterech tygodniach, zaobserwowano wyraźne zmniejszenie objawów choroby oraz redukcję ilości niepożądanych działań samego leku wśród przedstawicieli pierwszej grupy. Ich przyjmowanie nie przyspieszyło przy tym odpowiedzi na badany lek. Badania wykazały pozytywny wpływ przyjmowania kwasu tłuszczowego omega-3 na proces leczenia lekami przeciwdepresyjnymi z grupy selektywnych inhibitorów wychwytu zwrotnego serotoniny. (Natomiast wysoka koncentracja EPA, DHA i DPA – trzech nienasyconych kwasów tłuszczowych ‒ zwiększa ryzyko wystąpienia raka prostaty).

Wyniki kolejnego badania znalazły się w „Nature Neuroscience”. Francuscy badacze przeprowadzili je na myszach, jednak wyniki te można przełożyć na populację ludzką. Dostrzegli oni zaburzenia nastroju u zwierząt hodowanych na diecie ubogiej w interesujące nas składniki i urodzonych przez matki, których sposób odżywiania również charakteryzował się ich niską zawartością. Zmiany dotyczyły komunikacji międzykomórkowej w obszarze mózgu związanym z zachowaniami i emocjami. Zaobserwowano u nich wzmożony lęk oraz zachowania typowe dla zaburzeń depresyjnych.

Dodatkowo dobroczynne działanie kwasów omega-3 dotyczy stanu błon komórkowych oraz procesów związanych z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia krwi, a także elastyczności naczyń krwionośnych. Pomaga zachować prawidłowe reakcje odpornościowe organizmu oraz przeciwdziała sklejaniu się płytek krwi. Zdrowie fizyczne sprzyja zdrowiu psychicznemu. Te dwie sfery niezmiennie się przenikają i wzajemnie na siebie oddziałują. Dostarczanie odpowiedniej dawki kwasów omega-3 jest nie tylko kwestią wyboru, ale powinnością w celu zachowania dobrej kondycji psychicznej i fizycznej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.