Trwa ładowanie...

Gałka muszkatołowa - wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, zastosowanie w kuchni

Gałka muszkatołowa to niezwykle aromatyczna, brązowa przyprawa, pozyskiwana z wiecznie zielonego drzewa z Wysp Korzennych. Gałka muszkatołowa stała się na tyle popularna, że jest obecna niemalże w każdej kuchni, szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Jest często dodawana do świątecznych wypieków, grzanego wina i kakao. Co warto wiedzieć o gałce muszkatołowej?

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

spis treści

1. Co to jest gałka muszkatołowa?

Gałka muszkatołowa to przyprawa pozyskiwana z wnętrza pestki muszkatołowca korzennego - wiecznie zielonego drzewa z Wysp Molucca.

Gałka cieszy się dużą popularnością w kuchni, ale często jest też wykorzystywana w medycynie naturalnej. Ma niepowtarzalny smak i aromat, który wzbogaca smak ciast, mięs, a przede wszystkim pierników.

Gałka muszkatołowa powinna być stosowana jedynie w niewielkich ilościach, ze względu na zawartość mirystycyny, która w większych dawkach wywołuje efekt psychoaktywny i halucynogenny.

2. Kalorie i wartości odżywcze gałki muszkatołowej

Gałka muszkatołowa w jednej łyżeczce (7 g) zawiera:

  • wartość energetyczna - 37 kcal,
  • białko - 0,41 g,
  • tłuszcz - 2,54 g,
  • w tym kwasy tłuszczowe nasycone - 1.816 g,
  • kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0.225 g,
  • kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0.024 g,
  • węglowodany - 3,45 g,
  • w tym cukry proste - 0,21 g,
  • błonnik - 1,5 g,
  • tiamina - 0,024 mg,
  • ryboflawina - 0,004 mg,
  • niacyna - 0,091 mg,
  • witamina B6 - 0,011 mg,
  • kwas foliowy - 5 µg,
  • witamina A - 7 IU,
  • witamina C - 0,2 mg,
  • wapń - 3 mg,
  • żelazo - 0,21 mg,
  • magnez - 13 mg,
  • fosfor - 15 mg,
  • potas - 24 mg,
  • sód - 1 mg,
  • cynk - 0,15 mg.

3. Gałka muszkatołowa a zdrowie

Gałka muszkatołowa poza walorami smakowymi ma bogaty skład, pełen cennych witamin i składników odżywczych. W związku z tym wykazuje prozdrowotne działanie na kondycję organizmu i samopoczucie.

Przede wszystkim zwiększa produkcję soku żołądkowego, dzięki czemu przyspiesza procesy trawienne i zmniejsza uczucie pełności w obrębie brzucha. Ułatwia też pozbycia się gazów z układu pokarmowego.

Niektórzy badacze są zdania, że regularne dodawanie gałki do potraw może zmniejszać ryzyko zachorowania na wrzody żołądka, ze względu na właściwości substancji o nazwie eugenol.

Składnikowi temu przypisuje się też redukowanie stanów zapalnych i ochronę przed uszkodzeniami błony śluzowej żołądka. Gałka muszkatołowa powstrzymuje agregację płytek krwi, dzięki czemu zapobiega zakrzepom.

Wykazuje też działanie przeciwbólowe, podobne do właściwości niesteroidowych leków przeciwzapalnych (NLPZ). Przyprawa ta oczyszcza organizm z toksyn, poprawia koncentrację i samopoczucie.

Pozytywnie wpływa na układ nerwowy, poprawia krążenie krwi i wykazuje pozytywny wpływ na potencję u mężczyzn, z tego względu jest obecna w składzie wielu preparatów na problemy z erekcją.

Gałka muszkatołowa ułatwia również odchudzanie, ze względu na zawartość celulozy, która zapewnia uczucie sytości i powstrzymuje chęć podjadania.

Przyprawa często znajduje się również w pastach do zębów, ze względu na właściwości antybakteryjne, ochronę przed próchnicą i chorobami przyzębia. Dodatkowo zmniejsza stężenie złego cholesterolu LDL, dzięki czemu zapobiega powstawaniu chorób sercowo-naczyniowych.

4. Zastosowanie gałki muszkatołowej w kuchni

Gałka muszkatołowa to przyprawa o intensywnym smaku i aromacie, który świetnie pasuje do różnego rodzaju mięs, kiełbas, pasztetów, ryb i owoców morza. Jest też bardzo istotnym składnikiem dodawanym do świątecznych wypieków (ciasteczek i piernika), a także grzanego wina czy piwa.

Podkreśla smak kompotu, kakao, gorącej czekolady, a także warzyw, takich jak cebula, fasola, bakłażan, szpinak czy kapusta. Niewiele osób wie, że gałka muszkatołowa w wielu restauracjach jest dodawana w niewielkiej ilości nawet do jajecznicy.

Gałka znajduje się też w mieszance ziołowej garam masala, składającej się z kolendry, pieprzu, kardamonu, liścia laurowego, kminu rzymskiego, goździków, cynamonu i chili. Występuje również w marokańskiej przyprawie Ras el Hanout i curry, a także w indyjskiej herbacie Masala czaj.

Zobacz także:

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.