Trwa ładowanie...

Królowa jesiennych śniadań. Ten dodatek działa przeciwwirusowo

Owsianka jest jednym z najprostszych, a zarazem najszybszym pod względem przygotowania - zdrowym śniadaniem. Regularne spożywanie owsianki obniża poziom złego cholesterolu, zmniejsza jego wchłanianie do krwiobiegu oraz chroni przed rozwojem schorzeń serca. Jesienią owsiankę warto wzbogacić o dodatki, które wspierają funkcjonowanie układu odpornościowego.

spis treści

1. Dlaczego warto jeść owsiankę?

Owsianka stanowi cenne źródło witamin oraz składników mineralnych. Znajdziemy w niej między innymi:

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

  • witaminę B6, która nie tylko przeciwdziała anemii, ale również wpływa pozytywnie na pamięć oraz koncentrację,
  • witaminę B5, która uczestniczy w produkcji przeciwciał oraz przeciwdziała przedwczesnemu starzeniu się organizmu,
  • witaminę B1, która usprawnia funkcjonowanie układu nerwowego, immunologicznego oraz sercowo-naczyniowego i wykazuje silne działanie antyoksydacyjne,
  • potas, odgrywający ważną rolę w zachowaniu równowagi kwasowo-zasadowej organizmu oraz gospodarki wodno-elektrolitowej,
  • wapń, pełniący ważną funkcję w procesie krzepnięcia krwi oraz prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego,
  • żelazo, uczestniczące w wielu procesach metabolicznych oraz wspomagające walkę ze szkodliwymi wolnymi rodnikami,
  • magnez, który wspomaga pamięć i koncentrację, wspiera równowagę wodno-elektrolitową, stabilizuje funkcjonowanie układu nerwowego oraz reguluje ciśnienie tętnicze krwi.

Zawarty w owsiance błonnik obniża poziom złego cholesterolu, a także redukuje wchłanianie go do krwiobiegu. Dodatkowo, błonnik posiada zdolność do wiązania wody, przez co zwiększa treść spożytego pokarmu. Po zjedzeniu owsianki czujemy się bardziej nasyceni i nie mamy ochoty na podjadanie przekąsek czy słodyczy. Owsianka jako posiłek posiada właściwości prebiotyczne, co oznacza, że stanowi pożywkę dla dobrych bakterii występujących w mikrobiocie jelitowej.

2. Najlepsze dodatki do jesiennej owsianki

Jesień to czas, w którym częściej powinniśmy sięgać po rozgrzewające potrawy. Śniadaniową porcję owsianki warto więc wzbogacić o takie przyprawy, które nie tylko doskonale pachną, ale również świetnie wzmacniają organizm. Przykładem może być np. cynamon, kardamon czy gałka muszkatołowa.

Cynamon poprawia odporność, a także posiada silne działanie antywirusowe, antyoksydacyjne, przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwgrzybicze.

Kardamon wspiera funkcjonowanie górnych dróg oddechowych, zapobiega bólowi gardła, wykazuje także właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne.

Gałka muszkatołowa działa z kolei pozytywnie na układ pokarmowy. Zapobiega wrzodom żołądka i dwunastnicy, a także pobudza produkcję soku żołądkowego.

W zdrowym, jesiennym pokarmie nie może także zabraknąć sezonowych owoców. Smak potrawy z pewnością poprawią następujące dodatki:

  • pieczone jabłka z cynamonem oraz miodem,
  • delikatnie podgotowane śliwki węgierki, przyrządzone z dodatkiem kakao lub cynamonu,
  • dyniowe puree z miodem, sokiem z cytryny, przyprawami korzennymi oraz utartym imbirem,
  • winogrona z dodatkiem cynamonu, kardamonu lub imbiru,
  • orzechy i migdały prażone na patelni,
  • gruszki z odrobiną miodu, cynamonu lub kardamonu.

Katarzyna Wąś-Zaniuk, dziennikarka Wirtualnej Polski

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Owsianka na odporność może zawierać zdrowe przyprawy takie jak cynamon.
Owsianka na odporność może zawierać zdrowe przyprawy takie jak cynamon. (Adobe Stock)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.