Trwa ładowanie...

Sardynka – wygląd, występowanie, właściwości prozdrowotne

Sardynka to ryba należąca do rodziny śledziowatych, która zamieszkuje morza i oceany od wód międzyzwrotnikowych po umiarkowanie ciepłe. Choć ryby są bardzo małe, mają duże znaczenie w gospodarce. Jak wyglądają sardynki? Do czego się je wykorzystuje? Jakie mają walory prozdrowotne? Czy warto je jeść?

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

spis treści

1. Co to jest sardynka?

Sardynka to nazwa grupy skupiającej kilka rodzajów ryb o małych rozmiarach, należących do rodziny śledziowatych. Spośród 20 gatunków tzw. sardyneli najbardziej znana jest sardynka pacyficzna i sardynka europejska.

Systematyka sardynki wygląda następująco:

  • Domena: Eukarionty
  • Królestwo: Zwierzęta
  • Typ: Strunowce
  • Podtyp: Kręgowce
  • Takson parafiletyczny: Ryby
  • Domena: Kostnoszkieletowe
  • Gromada: Promieniopłetwe
  • Rząd: Śledziokształtne
  • Rodzina: Śledziowate
  • Rodzaj: Sardina

Nazwa sardynka początkowo odnosiła się tylko do sardynki europejskiej, czyli najbardziej znanego gatunku, z czasem jednak została rozszerzona na inne spokrewnione gatunki.

Obecnie nazwy sardynki, sardyny lub pilchardy stosowane są dla ryb z rodzajów:

  • Sardina – jeden gatunek (sardynka europejska),
  • Sardinops – jeden gatunek (sardynka pacyficzna),
  • Sardinella – ponad 20 gatunków określanych wspólną nazwą sardynele.

Mówiąc o sardynkach, warto rozpatrzeć tajemniczą kwestię „sardynki a szprotki”. Okazuje się, że sardynki odławia się także w Morzu Bałtyckim i Północnym, występują jednak wówczas pod inną nazwą. To właśnie popularny szprot (sardynka norweska).

2. Jak wygląda sardynka?

Sardynki są małe. Długość ich ciała wynosi średnio od 15 do 30 cm. Sardynki europejskie dorastają do 25 cm, a sardynki pacyficzne są większe - dorastają nawet do 40 cm.

Rybki mają srebrzysty kolor, nie posiadają linii bocznej i łusek na głowie. Ich ciało jest nieco owalne i wyraźnie wydłużone, z zielonkawym lub niebieskawym grzbietem oraz stroną brzuszną w kolorze srebrzystym. Ryby składają ikrę w okresie wiosennym, z której po kilku dniach wydostają się larwy później przekształcające się w dorosłe ryby.

3. Gdzie występują sardynki?

Sardynka europejska występuje w Morzu Śródziemnym i przy atlantyckim wybrzeżu Hiszpanii, Portugalii, Francji i Wielkiej Brytanii. Z kolei sardynka pacyficzna żyje w różnych rejonach Pacyfiku i Oceanu Indyjskiego. Poławia się ją przy wybrzeżach Japonii Północnej i Południowej Ameryki oraz Australii i RPA.

Generalnie sardynki żyją w licznych ławicach i przemieszczają się wzdłuż wybrzeży w poszukiwaniu pożywienia. Co je sardynka? Jej pożywienie stanowi plankton. To dlatego łowi się je głównie nocą, gdy podpływają do powierzchni wody.

4. Wykorzystanie sardynek

Sardynki poławia się przemysłowo w różnych celach:

  • na przynętę,
  • do wytwarzania mączki rybnej,
  • do sprzedaży w świeżym stanie na targach rybnych,
  • do suszenia i wędzenia,
  • do przetwórstwa rybnego.

Najpopularniejszą formą, w jakiej sprzedawane są te małe rybki, są sardynki w puszce, dostępne zarówno w marynacie olejowej, jak i w sosie pomidorowym (przy czym sardynki w pomidorach cechuje zdecydowanie niższa zawartość tłuszczu niż sardynki w oleju).

Konserwy z sardynek o dobrym składzie są smaczne, mogą być dobrą bazą do przygotowywania past do kanapek. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością z uwagi na znaczne ilości soli, fosforu i puryn w konserwach.

5. Prozdrowotne właściwości sardynek

Czy warto jeść sardynki? Tak, ponieważ tak, jak i inne ryby morskie, są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Ich regularne spożywanie wiąże się ze zmniejszoną śmiertelnością z powodu choroby niedokrwiennej serca.

Ponieważ mięso sardynek zawiera sporo tłuszczu i ma charakterystyczny smak, idealnie nadaje się do grillowania lub smażenia. Sardynki to także źródło dobrze przyswajalnego białka. Białko sardynek cechuje się wysoką wartością biologiczną, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania komórek organizmu.

Szczególnie ważne są aminokwasy egzogenne (między innymi histydyna, arginina czy leucyna), to jest takie, których organizm sam nie syntetyzuje.
Sardynki, ponieważ jada się całe, razem z kośćmi, są one cennym źródłem wapnia i jodu oraz innych mikroelementów, a także witamin (np. witaminy D).

Warto przy tym podkreślić, że to ryby bezpieczne, ponieważ nie gromadzą dużych ilości zanieczyszczeń, takich jak rtęć czy PCB. Warto pamiętać, że wartości odżywcze i właściwości prozdrowotne sardynek zależą od czynników środowiskowych, zwłaszcza warunków panujących w środowisku wodnym, ale także cech osobniczych gatunku i sezonu połowowego.

Zobacz także:

Sardynka – wygląd, występowanie, właściwości prozdrowotne
Sardynka – wygląd, występowanie, właściwości prozdrowotne (adobestock)
Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Brak produktów w wybranej kategorii.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.