Trwa ładowanie...

Tłuszcze nienasycone

Tłuszcze to substancje, które nadają jedzeniu bogaty smak i odpowiednią strukturę. Najwięcej tłuszczów jest w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w mięsie, nabiale i jajach, a także w orzechach i ziarnach. Wiele osób drastycznie ogranicza ilość spożywanych tłuszczów, ale specjaliści od żywienia przekonują, że nie jest to dobry pomysł. Tłuszcze są bowiem człowiekowi potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. Aby w pełni skorzystać z ich właściwości, należy oprzeć swoją dietę na tłuszczach nienasyconych i ograniczyć ilość spożywanych tłuszczów nasyconych.

1. Dobre tłuszcze

Wszystkie tłuszcze spełniają ważne funkcje w organizmie człowieka. Pomagają w procesie przyswajania witamin A, D, E i K, chronią przed zimnem, dostarczają energii, uczestniczą w produkcji hormonów, są składnikiem struktur błon komórkowych i nawilżają powierzchnię ciała. Niektóre tłuszcze są jednak bardziej korzystne dla człowieka. Są to tłuszcze nienasycone. Wyróżnia się wielonienasycone oraz jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Te pierwsze znajdują się w roślinach, czyli ziarnach i orzechach, a także w olejach roślinnych, rybach i owocach morza. Z kolei jednonienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, awokado i orzechach. Kwasy te korzystnie wpływają na stan zdrowia serca i naczyń krwionośnych. Z tego względu warto włączyć je do swojego jadłospisu, ograniczając przy tym ilość tłuszczów nasyconych i niezdrowych tłuszczów trans.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

2. Jak zwiększyć ilość tłuszczów nienasyconych w diecie?

Jeśli chcesz spożywać więcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, zacznij stosować oliwę z oliwek. Jest to ważny element kuchni śródziemnomorskiej, która słynie przecież z dobrego wpływu na zdrowie. Wystarczy skropić warzywa oliwą, by uzyskać pyszną i zdrową sałatkę. Zapomnij o ciężkich sosach na bazie majonezu! Wykorzystaj również olej rzepakowy – ma delikatny smak i doskonale sprawdza się w kuchni. W twoim jadłospisie nie może zabraknąć także orzechów. Są one dobrym źródłem białka, co czyni z nich wartościową przekąskę. Możesz jeść je pomiędzy posiłkami lub dodać do sałatki, owsianki lub jogurtu. Kolejnym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych jest awokado – może być składnikiem sałatek lub dodatkiem do kanapek.

W zdrowej diecie powinny znaleźć się również produkty zawierające wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Istnieją dwa ich rodzaje – kwasy omega-3 i kwasy omega-6. Kwasy omega-3 znajdują się w rybach, soi, orzechach włoskich oraz oleju rzepakowym. Natomiast kwasy omega-6 występują w różnych ilościach w orzechach, ziarnach, zbożach i olejach roślinnych. Większość ludzi w krajach zachodnich spożywa wystarczającą ilość kwasów tłuszczowych omega-6, ale dość częste są niedobory kwasów omega-3. Wielu specjalistów od żywienia jest zdania, że spożywanie zbyt dużej ilości kwasów omega-6 i zbyt małej ilości kwasów omega-3 zwiększa ryzyko stanów zapalnych i przewlekłych chorób. Aby nie doszło do takiego zaburzenia równowagi kwasów tłuszczowych w organizmie, warto wzbogacić swoją dietę o produkty bogate w kwasy omega-3. Można to zrobić w bardzo prosty sposób. Wystarczy stosować olej rzepakowy zamiast kukurydzianego, jeść ryby 2-3 razy w tygodniu, a pomiędzy posiłkami przegryzać orzechy włoskie lub pestki dyni. Tłuszcze nienasycone to tak zwane dobre tłuszcze, które powinny znaleźć się w diecie każdego człowieka. Należy pamiętać, że produkty zawierające nienasycone kwasy tłuszczowe są zwykle bogate również w inne składniki odżywcze, dlatego spożywając je, zmniejszamy ryzyko wystąpienia niekorzystnych dla zdrowia niedoborów.

Tłuszcze nienasycone
Tłuszcze nienasycone
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.