Zapiekanki

Zapiekanki

Zapiekanki sprawdzają się idealnie w roli sycącego obiadu dla całej rodziny lub ciepłej kolacji. Są łatwe w przygotowaniu, ponieważ wystarczy włożyć wybrane składniki do formy a następnie wstawić je do piekarnika. To idealne rozwiązanie szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy zależy nam na ciepłych posiłkach. Warzywne zapiekanki sprawdzą się jednak również podczas cieplejszych dni, ponieważ z powodzeniem można jeść je również na zimno.

Zapiekanki makaronowe

Zapiekanki na bazie makaronu są szybkie i łatwe w przygotowaniu. Jako bazę dobrze jest wykorzystać krótki maron, np. popularne świderki czy penne, lub makarony przygotowane z myślą o zapiekani – cannelloni i lasagne.

Wybrany makaron możemy połączyć z farszem na bazie wołowiny i pomidorów lub z przesmażonymi na patelni warzywami. Całość zalewamy sosem i zapiekamy, aż wierzch lekko się zarumieni. Taką zapiekankę makaronową dobrze jest podać w towarzystwie surówki lub sałatki warzywnej.

Zapiekanki ziemniaczane

Zapiekanki na bazie ziemniaków to kolejny popularny pomysł na ciepłe danie. Do ich wykonania potrzebne są ziemniaki pokrojone w cienkie plasterki. Jeżeli zależy nam na skróceniu czasu pieczenia, możemy wcześniej delikatnie je podgotować.

Następnie ziemniaki układamy warstwami, umieszczając pomiędzy nimi farsz. Może to być przesmażona cukinia połączona z łososiem lub starte warzywa korzeniowe. Tak przygotowaną zapiekankę możemy połączyć z sosem na bazie śmietany i zapiec w piekarniku.

Zapiekanki z pieczarkami

Zapiekanki z pieczarkami są popularne szczególnie wśród dzieci, które bardzo lubią ich delikatny smak. Najczęściej sięgamy jednak po gotowe, niezbyt zdrowe zapiekanki.

Przygotowując domową zapiekankę z pieczarkami warto sięgnąć po pełnoziarniste pieczywo, a do farszu oprócz pieczarek dodać też inne warzywa – np. pomidory lub oliwki. Dobrym pomysłem będzie też ograniczenie ilości sera żółtego do minimum.

Zdrowe zapiekanki

Zapiekanki kojarzą się z daniami bardzo kalorycznymi. Jeżeli jednak zależy nam na zdrowej zapiekance, warto ograniczyć w niej ilość sera, a zamiast sosu śmietanowego, wybrać jogurtowy.

Niskokaloryczna zapiekanka powinna składać się w większości z warzyw. Ich dopełnieniem może być natomiast pełnoziarnisty makaron, kasze lub rośliny strączkowe, które sprawią, że całość będzie sycącym daniem.