Trwa ładowanie...

Ratatuj – przepis, wartości odżywcze i kalorie

Ratatuj to pochodząca z Francji potrawka warzywna, w swojej tradycyjnej formie przypominająca warzywny gulasz czy leczo. Składa się z cukinii, bakłażana, papryki, cebuli i pomidorów, które kroi się w kostkę i obsmaża na oliwie. To najprostszy przepis na ratatuj. Jaka jest wartość odżywcza dania? Czy jest kaloryczne?

Zobacz film: "Najlepsze francuskie desery"

spis treści

1. Co to jest ratatuj?

Ratatuj jest spolszczoną nazwą dania nazywanego ratatouille. To potrawa jarska, która pochodzi z Nicei. Przygotowuje się ją z warzyw, takich jak:

To francuskie leczo, nazywane czasem gulaszem z warzyw, może być samodzielną potrawą lub dodatkiem do grillowanych czy pieczonych mięs i ryb. Podaje się go je przykład z bagietką, makaronem czy ryżem. Często pojawia się w niej ser feta, grzanki czy kozi ser dobrej jakości. Wszystko zależy od upodobań smakowych.

2. Jak zrobić ratatouille?

Aby przygotować ratatuj, potrzebne są takie składniki jak:

  • średni bakłażan,
  • 2 cukinie (np. jedna zielona, druga żółta),
  • czerwona papryka,
  • zielona papryka,
  • kilogram świeżych pomidorów,
  • 2 cebule,
  • 2 ząbki czosnku,
  • kilka łyżek oliwy,
  • sól,
  • świeżo mielony pieprz,
  • łyżeczka suszonych ziół prowansalskich,
  • posiekana natka pietruszki,
  • kilka listów bazylii.

By przyrządzić tradycyjne ratatouille, najpierw trzeba przygotować warzywa:

  • bakłażana ze skórką trzeba pokroić w kostkę, przełożyć na sito, posypać solą i wymieszać. Zostawić na mniej więcej 30 minut, by puścił sok,
  • cukinie pokroić na wąskie talarki,
  • pomidory należy sparzyć wrzątkiem, obrać ze skórki i pokroić na mniejsze cząstki. Ważne, by usunąć nasiona,
  • paprykę trzeba oczyścić z gniazd nasiennych i pokroić na połówki, a potem wąskie paski,
  • cebulę należy obrać i pokroić w kostkę, a czosnek rozgnieść na desce.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

co dalej? Przepis na ratatouille mówi tak:

Na patelnię z rozgrzaną oliwą wrzuca się cukinię i smaży po około 2 minuty z każdej strony, by się zarumieniła. Przekłada się ją następnie do dużego garnka.

Kolejny krok to obsmażenie papryki (trzeba dodać nieco oliwy). Po mniej więcej 4 minutach ją także przekłada się do garnka.

Na tej samej patelni, po dodaniu oliwy, smaży się opłukanego i osuszonego bakłażana. Po około 5 minutach przekłada się go do garnka z cukinią i papryką.

Pozostaje jeszcze przesmażyć cebulę oraz czosnek, co trwa około 5 minut (co momentu, aż cebula będzie szklista).

Pomidory z ziołami prowansalskimi oraz natką pietruszki smaży się kilka minut, a następnie zalewa nim warzywa w garnku. Całość trzeba doprowadzić do wrzenia i dusić około 10 minut (garnek musi być przykryty), aż warzywa będą miękkie. W międzyczasie warto je przemieszać. Na koniec ratatuj doprawia się solą, pieprzem. I gotowe.

3. Kalorie i wartości odżywcze ratatuj

Swoje walory odżywcze ratatuj zawdzięcza dużej ilości warzyw.

Cukinia jest nie tylko lekkostrawna, ale i zasobna w potas, żelazo i magnez oraz witaminę C, witaminę K, witaminę PP i witaminę B1, beta karoten. Warzywo odkwasza organizm i pozytywnie wpływa na proces trawienia, dlatego polecane jest przy problemach z nadkwaśnością. Jest stosunkowo niskokaloryczna.

Bakłażan jest cennym źródłem kwasu askorbinowego oraz witaminy K, witaminy B6 oraz kwasu foliowego, który wspomaga procesy krwiotwórcze. Dostarcza również potas, magnez, miedź i mangan. Nie brakuje w niej ponadto fitosteroli wpływających na prawidłowy metabolizm oraz błonnika pokarmowego. Bakłażany w 90% składają się z wody.

Papryka jest bogata w witaminę C oraz beta-karoten, a także potas i wapń. Pomaga obniżyć ciśnienie krwi oraz chroni przed chorobami układu krążenia. Zawarte w niej polifenole usuwają wolne rodniki, które przyspieszają proces starzenia się organizmu. W papryce zawarte są także cenne flawonoidy, których działanie doceniają wszyscy.

Cebula jest źródłem siarki, cynku, magnezu, fluoru, kwasu foliowego, żelaza, potasu, wapnia, krzemu, witamin z grupy B, C, K, E, A oraz błonnika pokarmowego i antyoksydantów.

Czosnek zawiera związki flawonoidowe, aminokwasy, saponiny, cukry, związki śluzowe, witaminy typu C, B1, B2, PP, prowitamina A oraz liczne sole mineralne (potasu, wapnia, magnezu) czy rzadkie mikroelementy, takie jak kobalt, chrom i nikiel. Najważniejsze są jednak olejki eteryczne zawierające siarczki i allicyna, dzięki której uznaje się go za naturalny antybiotyk.

Pomidory to źródło witaminy A, C, E, K, witamin z grupy B oraz minerałów cynku, fosforu, fluoru, jodu, magnezu, kobaltu, miedzi, manganu, żelaza, potasu, sodu i wapnia, a także kwasu jabłkowego, kwasu cytrynowego, kwasu szczawiowego, białka, tłuszczy roślinnych, błonnika. Pomidory mają jedynie 18 kalorii w 100 g.

Ratatuj jest daniem lekkostrawnym, nie zawiera tez zbyt wielu kalorii (warzywa są niskokaloryczne). Ponieważ jego wartość energetyczną podwyższa tłuszcz, nie należy przesadzać z jego ilością.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.