Trwa ładowanie...

Dieta przy arytmii serca – co jeść, a co ograniczać?

Dieta przy arytmii serca jest bardzo ważna, ponieważ nie tylko dba o kondycję narządu, ale i zapobiega wielu patologiom. Za wzorcowy model żywienia w profilaktyce oraz leczeniu chorób sercowo-naczyniowych uznaje się dietę śródziemnomorską. Jak powinien wyglądać jadłospis dbający o serce? Co musi się w nim znaleźć, a co trzeba wyeliminować?

spis treści

1. Dlaczego dieta przy arytmii serca jest ważna?

Dieta przy arytmii serca to ważny element profilaktyki i leczenia chorób serca. Jest bardzo ważna, ponieważ pozwala dbać o jego kondycję, chroniąc narząd przed chorobami u osób zdrowych. Wspiera także proces leczenia, zapobiegając postępowi schorzenia oraz wielu powikłaniom.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Trzeba pamiętać, że choć choroby układu sercowo-naczyniowego mogą przebiegać bezobjawowo, często obniżają jakość codziennego funkcjonowania, a i bywają groźne. Nie wolno ich bagatelizować, ponieważ stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia, są także główną przyczyną umieralności na całym świecie. Najbardziej niebezpieczne są arytmie komorowe.

2. Co to jest arytmia serca?

Arytmia serca to zaburzenie jego rytmu, które może obejmować przyśpieszenie, zwolnienie lub nieregularnością w funkcjonowaniu narządu. W wielu przypadkach arytmia serca przebiega bezobjawowo.

Symptomem wskazującym na patologię może być kołatanie serca, tachykardia (zbyt szybka czynność serca), bradykardia (zbyt wolną czynność serca), uczucie okresowej przerwy w pracy serca, ale także ból w klatce piersiowej, duszności, zawroty głowy, omdlenia.

Zaburzenia rytmu i przewodzenia najczęściej związane są z nieprawidłowościami i chorobami w obrębie serca, jednak przyczyny mogą być także pozasercowe. Za arytmię mogą odpowiadać:

3. Jaka dieta przy arytmii serca?

Lekarze i dietetycy nie mają wątpliwości, że najlepsza dieta przy arytmii serca to dieta śródziemnomorska. Uznaje się ją za skuteczne działanie prewencyjne i lecznicze chorób układu krążenia. Ma to związek z udowodnionym działaniem chroniącym mięsień sercowy.

Czym cechuje się sposób żywienia ludzi zamieszkujących kraje Basenu Morza Śródziemnego? Kluczowa jest optymalna podaż niezbędnych składników odżywczych:

  • makroskładników (białka, tłuszczu, węglowodanów, w tym jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • witamin, zwłaszcza witaminy z grupy B. Na serce wpływa głównie tiamina (B1), kwas foliowy, pirydoksyna (B6), kobalamina (B12),
  • składników mineralnych, takich jak wapń, potas, magnez,
  • błonnika pokarmowego,
  • antyoksydantów.

Bardzo ważne jest, by jadłospis zawierał pełnowartościowe i odżywcze produkty, a posiłki były różnorodne. To pozwala zapobiegać niedoborom pokarmowym.

U osób, które zmagają się nie tylko z arytmią serca, ale i nadwagą bądź otyłością, konieczne jest wdrożenie racjonalnej diety redukcyjnej, która przyczyni się do spadku masy ciała.

4. Czego unikać przy arytmii serca?

Przy arytmii serca należy unikać produktów, które zawierają:

  • nasycone kwasy tłuszczowe,
  • cholesterol,
  • izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych,
  • cukry proste,
  • sól kuchenną.

Tym samym przy arytmii serca i innych chorobach narządu należy wyeliminować bądź ograniczać produkty wysokoprzetworzone, słodycze, dania gotowe i typu fast food, słone przekąski, tłuste czerwone mięsa i jego przetwory.

5. Dieta dla serca - jadłospis

Jaka dieta dla serca jest najlepsza? Taka, której bazą są:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe, w tym pełnoziarnisty makaron, razowe pieczywo, gruboziarniste kasze, płatki zbożowe, otręby czy brązowy ryż. To źródło magnezu, potasu oraz błonnika pokarmowego,
  • chude mięso drobiowe będące źródłem białka,
  • ryby, takie jak pstrąg, mintaj, łosoś, dorsz, makrela, szczupak, okoń, śledź oraz owoce morza będące źródłem kwasów tłuszczowych omega-3,
  • różnorodne warzywa i owoce. Te są źródłem witamin, minerałów, błonnika pokarmowego oraz antyoksydantów,
  • białka pochodzenia roślinnego, w które zasobne są nasiona roślin strączkowych, takie jak ciecierzyca, groch, fasola, soczewica, soja, bób,
  • niskotłuszczowe produkty mleczne, takie jak jogurty naturalne, chude sery twarogowe, maślanka, kefir, serek wiejski, chude mleko,
  • zdrowe tłuszcze pochodzenia roślinnego, takie jak oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany, orzechy, nasiona, pestki.

Nie mniej istotne jest, by dania w diecie przy arytmii serca i innych chorobach organu były gotowanie w wodzie i na parze, koniecznie podane al dente.

Dopuszczane jest także pieczenie w folii, rękawie lub pergaminie, duszenie bez wstępnego obsmażania oraz smażenie na małej ilości tłuszczu. Jak wzmocnić serce? Dieta na serce to nie wszystko. Ważna jest także aktywność fizyczna.

Pomocne są także skuteczne zioła na arytmię serca. To głóg, miłorząb japoński, czosnek, imbir, krwawnik pospolity czy serdecznik lekarski.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Dieta przy arytmii serca pozytywnie wspiera na kondycję i pracę serca.
Dieta przy arytmii serca pozytywnie wspiera na kondycję i pracę serca. (Adobe Stock)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.