Trwa ładowanie...

Mizeria – jak ją zrobić i dlaczego warto jeść?

Mizeria, czyli surówka przygotowana z surowych ogórków z dodatkiem śmietany i przypraw, to jeden z najpopularniejszych dodatków do dań obiadowych. Choć przepis na jej wykonanie jest banalnie prosty i szybki do realizacji, trudno zjeść dwie takie same sałatki. Ma to związek z mnogością wariacji na temat jej receptury. Co warto wiedzieć?

Zobacz film: "Tradycyjna mizeria. Zobacz, jak urozmaicić jej smak"

spis treści

1. Co to jest mizeria?

Mizeria to rodzaj surówki przyrządzanej ze świeżych ogórków. Jest lekka, smaczna i zdrowa, a także banalnie prosta w przygotowaniu. Tak naprawdę, by ją zrobić, wystarczy mieć ogórki i śmietanę.

Ogórki w mizerii mogą być i gruntowe (zwykle w sezonie), i szklarniowe (przez cały rok), zarówno starte, jak i pokrojone w plasterki. Najczęściej dodaje się do nich śmietanę, ale i kefir, jogurt lub zsiadłe mleko.

Spotyka się także wersje z olejem i pieprzem czy z sokiem z cytryny. Niektórzy dodają także cukier i ocet, zieleninę lub pomidory i cebulę. To dlatego, choć wydaje się to nieprawdopodobne, trudno zjeść dwie takie same mizerie.

2. Jak zrobić mizerię?

Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na mizerię. Każdy przygotowuje ją według własnego pomysłu, uznania i preferencji smakowych. Aby ją zrobić, należy przygotować:

  • kilka niedużych ogórków gruntowych lub dwa ogórki szklarniowe. Warto pamiętać, że ogórki na mizerię nie powinny być zbyt duże. Ważne, by były świeże i nieprzerośnięte,
  • mały kubek śmietany (12-18 lub więcej procent tłuszczu) lub jogurtu naturalnego, najlepiej greckiego, kefiru lub mleka zsiadłego,
  • sól, pieprz i cukier do smaku.

Opcjonalnie można dodać: sok z cytryny lub ocet, pomidory, cebulę czy sałatę, czosnek, koper, szczypior, miętę lub natkę pietruszki – co kto lubi.

3. Jak zrobić tradycyjną mizerię?

Ogórki trzeba umyć i obrać (aby ogórek nie był gorzki, należy to robić od jasnej strony), następnie pokroić na cieniutkie plasterki. Można wykorzystać do tego tarkę o szerokich oczkach lub skorzystać z robota kuchennego. Jeśli ogórki mają duże nasiona, warto kroić je wzdłuż na cztery części i wycinać gniazda nasienne wraz z pestkami. Odstawić na kwadrans.

Ponieważ ogórki mają w sobie bardzo dużo wody, po pokrojeniu warto ułożyć je na sitku i oprószyć solą. Wówczas pozbędą się nadmiaru soku, dzięki czemu mizeria nie będzie rzadka i wodnista.

Do ogórków trzeba dodać pieprz lub szczyptę cukru, sok z cytryny lub dobrej jakości ocet. Następnie połączyć je ze śmietaną.

Na koniec można dodać umyty i posiekany koperek, szczypiorek.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

4. Z czym jeść mizerię?

Mizerię można jeść samodzielnie na podwieczorek czy kolację, na przykład do kanapek, ale i podawać do dań obiadowych. Dobrze komponuje się z kotletami mięsnymi, jak i jajecznymi czy warzywnymi.

Pasuje także do pieczonego drobiu, karkówki czy schabu, jak i smażonych ryb. Dopełnia smak dań z grilla, roladek schabowych lub zrazów zawijanych.

Dobrze smakuje serwowana w towarzystwie młodych ziemniaków z jajkiem sadzonym.

5. Dlaczego warto jeść mizerię?

Mizeria z ogórków jest nie tylko smaczna, ale i zdrowa. Ponieważ ogórek składa się w 98 procentach z wody, jedzenie jej doskonale nawadnia organizm, gasi pragnienie i nawilża skórę.

Działa też lekko moczopędnie, usuwa nadmiar wody oraz toksyn z organizmu, odkwasza organizm i pomaga w zwalczaniu obrzęków. Ogórki zawierają naturalne antyoksydanty, działają przeciwbólowo na stawy i przyspieszają metabolizm.

Ogórki mają pozytywny wpływ na cały organizm, zwłaszcza pracę układu pokarmowego (pomagają zniwelować problemy trawienne: zgagę i zaparcia).

Włókna tego warzywa świetnie wpływają na przemianę materii, pobudzają perystaltykę jelit (to warzywo polecane jest przy zaparciach).

Nie można nie wspomnieć, że ich spożywanie wywiera korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Ogórki obniżają poziom złego cholesterolu i cukru, wpływają na regulację ciśnienie krwi.

Ponadto pomagają utrzymać równowagę kwasowo-zasadową i zmniejszają stany zapalne w organizmie. Ułatwiają utrzymanie skóry w dobrej kondycji. Chronią mózg.

Ponadto ogórki zawierają:

  • witaminy: A, K i witaminy z grupy B (B1, B3 i B6),
  • mikro- i makroelementy: żelazo, cynk, wapń, potas i magnez.
  • błonnik pokarmowy,
  • kukurbitacynę, która hamuje wzrost komórek nowotworowych i prowadzi do ich śmierci. Odpowiada również za gorzki smak ogórków, Najwyższe stężenie substancji występuje w warzywach uprawianych w okresie długotrwałej suszy, na glebie, która posiada niewiele azotu,
  • przeciwutleniacze,
  • sterole roślinne.

Ogórki szybko zapewniają uczucie sytości. Mają przy tym niewiele kalorii (14 kcal/100 g) i niski indeks glikemiczny (IG). Dzięki temu bez ograniczeń mogą jeść zarówno diabetycy, jak i osoby będące na diecie bądź dbające o prawidłową wagę i nienaganną sylwetkę.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.