Sałatki

Sałatki

Sałatki to jedne z najzdrowszych dań, jakie możemy włączyć do swojej diety, szczególnie jeżeli opierają się na świeżych, niskokalorycznych warzywach. Sałatki mogą być zarówno smacznym dodatkiem do dania głównego, jak i samodzielnym posiłkiem, który zabierzemy ze sobą w roli zdrowego lunchu lub przekąski.

Sałatki a zdrowie

Zdrowe sałatki powinny być oparte na świeżych warzywach i owocach. Dzięki nim dostarczymy organizmowi wielu witamin i składników odżywczych. Jeżeli uzupełnimy je o dobre tłuszcze – np. oliwę z oliwek lub pestki dyni, zyskamy również zdrowe kwasy tłuszczowe.

Jeżeli zależy nam na tym, aby sałatka była pożywna, warto włączyć do niej mięso (najlepiej niskokaloryczny drób) lub ryby. Dobrymi dodatkami do sałatki będzie też tofu lub rośliny strączkowe. Sałatka stanie się wówczas pełnowartościowym posiłkiem.

Innym zdrowym pomysłem na sałatkę jest dodanie do niej kaszy. Dobrze komponują się z nimi między innymi komosa ryżowa czy kasza pęczak.

Sałatki makaronowe

Sałatka makaronowa sprawdzi się, jako posiłek, który zabierzemy ze sobą do pracy czy szkoły. Z uwagi na zawartość makaronu, będzie na długo syciła i dawała energię.

Sałatka z makaronem będzie zdrowsza, jeżeli wybierzemy do niej makaron pełnoziarnisty i połączymy go z mieszanką sałat oraz niskokalorycznymi warzywami, takimi jak marchewka, cukinia czy bakłażan.

Sałatki z kurczakiem

Sałatki z kurczakiem, dzięki zawartości zdrowego mięsa drobiowego, będą doskonałym daniem obiadowym. Szczególnie, jeżeli zrezygnujemy w nich z ciężkich i kalorycznych sosów na bazie majonezu.

Do sałatki z kurczakiem sprawdzą się zarówno dodatki warzywne – awokado, suszone pomidory czy brokuły, ale też owoce, w tym najpopularniejszy ananas.

Sałatki – przepisy

Przepisy na zdrowe sałatki najczęściej bazują na mieszance sałat, które z powodzeniem możemy zamienić na nasze ulubione zielone dodatki, takie jak szpinak, jarmuż czy rukola.

Komponując własną sałatkę warto uzupełnić ją o warzywa, które najbardziej lubimy. Mogą to być zarówno pomidory, cebula czy ogórki, jak i bardziej sycące warzywa – fasola, groszek czy ziemniaki.

Jeżeli zależy nam na tym, aby sałatka nie była kaloryczna, dodajmy do niej lekki dressing na bazie jogurtu, oliwę z oliwek lub ocet balsamiczny.