Olej lniany - właściwości. Olej lniany na odchudzanie i nie tylko

Olej lniany stanowi doskonałe źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), które warunkują prawidłowe funkcjonowanie organizmu. W trakcie odchudzania zazwyczaj rezygnujemy ze spożywania tłuszczów, które są kaloryczne, ale konieczne do utrzymania zdrowia.

Zobacz film: "Oleje zimnotłoczone a oleje rafinowane"

spis treści

1. Właściwości oleju lnianego

Olej z siemienia lnianego to bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych: omega-3, omega-6) i omega-9, które występują w idealnych proporcjach: 3,5 (omega-3) : 1 (omega-6) : 1 (omega-9).

Olej lniany zawiera około 35% kwasu α-linolenowego, 15% kwasu linolowego oraz 25% kwasu oleinowego. Jednakże zawartość NNKT może ulegać zmianom w zależności od odmiany lnu oraz warunków środowiskowych. Im niższa temperatura powietrza w lecie, tym więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych jest w nasionach.

Obok nienasyconych kwasów tłuszczowych w oleju lnianym obecne są również witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: witamina A, E oraz prowitamina A – karotenoidy, a także luteina, która warunkuje prawidłowy proces widzenia. Witaminy A i E zawarte w oleju lnianym wykazują działanie antyoksydacyjne, czyli chronią organizm przed wolnymi rodnikami oraz warunkują prawidłowy stan skóry oraz nabłonków.

Wspomagają one proces zapłodnienia, zapobiegając wchłonięciu zarodka oraz warunkują jakość plemników. Dlatego też są często określane mianem witamin młodości i płodności.

2. Kwas alfa-linolenowy

Kwas alfa-linolenowy zawarty w oleju lnianym w organizmie człowieka jest przekształcany do kwasu DHA, który buduje tkankę mózgową i warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Jego niedobór może powodować zmiany nastroju, rozdrażnienie, które często towarzyszy procesowi odchudzania.

Ponadto kwas alfa-linolenowy obniża znacząco poziom cholesterolu LDL, który zazwyczaj jest bardzo wysoki u osób otyłych. Co więcej, olej lniany zapobiega więc agregacji i adhezji płytek krwi do ścian naczyń krwionośnych, zapobiegając tym samym zarówno zakrzepicy żył głębokich, jak i rozwojowi blaszki miażdżycowej i nadciśnieniu.

3. Wpływ na organizm oleju lnianego

Nienasycone kwasy tłuszczowe obecne w oleju lnianym wspomagają w organizmie syntezę związków o charakterze przeciwzapalnym – prostaglandyn. Dzięki temu wzmacnia się układ odpornościowy oraz zmniejsza się ryzyko wystąpienia stanów zapalnych układu pokarmowego, w tym jelit, stawów.

Niedobór nienasyconych kwasów tłuszczowych często obserwuje się u osób odchudzających się, które z obawy o wysoką kaloryczność nie spożywają olejów, ryb, orzechów, pestki słonecznika czy dyni.

Do jednych z objawów niedoboru NNKT należą zmiany skórne, objawiające się suchością skóry, wypryskami, wypadaniem włosów. Mimo wysokiej kaloryczności oleju lnianego (1 g = 9 kcal), czyli 1 łyżeczka zawiera około 45 kcal, olej ten powinien być obecny w codziennej diecie osoby odchudzającej się.

Nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędne do podziałów komórkowych oraz warunkują prawidłowe nawilżanie skóry, która staje się bardziej elastyczna. Dzięki temu w pewnym stopniu chronimy nasze ciało przed obwisłą skórą.

Olej lniany - właściwości. Olej lniany na odchudzanie i nie tylko
Olej lniany - właściwości. Olej lniany na odchudzanie i nie tylko (Zdjęcie oleju / Shutterstock)

Zobacz także:

Ponadto w czasie odchudzania mamy do czynienia z obniżoną odpornością, którą możemy poprawić za pomocą NNKT obecnych w oleju lnianym. Tak więc osoby odchudzające się powinny codziennie spożywać jako dodatek do sałatek, twarożku czy nawet koktajli około 1 łyżkę stołową oleju lnianego.

Następny artykuł: Orzechy

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.