Trwa ładowanie...

Ekspandowane ziarna - zastosowanie, zalety, czy są zdrowe

Ekspandowane ziarna są coraz częściej widoczne na sklepowych półkach. Największą popularnością cieszy się ekspandowany amarantus, ale inne rodzaje zboża również poddawane są temu procesowi. Czym jest ekspandowanie i czy warto sięgać po ekspandowane ziarna?

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

spis treści

1. Czym jest ekspandowanie?

Ekspandowanie to pojęcie powiązane z technologią żywności, oznacza sposób na przetworzenie produktów spożywczych, w szczególności ziaren i nasion.

Kilkadziesiąt lat temu dużym zainteresowaniem cieszył się ryż ekspandowany (preparowany). Był dostępny w wersji naturalnej, a także z dodatkiem barwników i aromatów spożywczych. Obecnie na sklepowych półkach można znaleźć większą ilość ekspandowanych zbóż.

Ekspandowanie to nagłe rozprężanie pary wodnej, która powstaje ze względu na zawartość wody w produkcie. Wcześniej musi być on odpowiednio przygotowany, konieczne jest oczyszczenie surowca, jego rozgrzanie i poddanie wysokiemu ciśnieniu.

Po chwili ziarna lub nasiona kilkukrotnie zwiększają swoją objętość, wyglądają tak jakby zostały nadmuchane. Ekspandowanie nie wymaga użycia żadnych substancji chemicznych, w taki sposób pozyskiwany jest także popcorn.

2. Popularne ekspandowane ziarna

  • amarantus,
  • pszenica,
  • ryż,
  • kasza jaglana,
  • komosa ryżowa,
  • proso,
  • gryka,
  • orkisz,
  • owies,
  • żyto.

Ekspandowane ziarna można kupić w większych marketach, sklepach ze zdrową żywnością lub w internecie. Cena produktów tego typu jest bardzo zróżnicowana, zwykle opakowanie kosztuje od 5 do 12 złotych.

Zobacz także:

3. Zastosowanie ekspandowanych ziaren

Ekspandowane ziarna mogą być wykorzystywane na wiele różnych sposobów. Najwięcej osób sięga po nie w formie przekąski, jako alternatywa dla chipsów czy ciastek.

Produkt też często dodawany jest do mleka lub jogurtu, a także jako chrupki element do musli czy owsianki. Ekspandowane ziarna świetnie komponują się też z deserami, ciastami i koktajlami.

Mogą być używane do wypieku chleba, czy produkcji słodyczy, na przykład czekolady. Z kolei ekspandowany amarantus może zastąpić grzanki, którymi posypuje się zupy krem i sałatki.

4. Zalety ekspandowanych ziaren

  • gotowość do spożycia,
  • nie muszą być poddawane obróbce termicznej,
  • dobry smak,
  • kruchość i chrupkość,
  • zawartość błonnika,
  • długi termin przydatności do spożycia,
  • zachowanie naturalnego kształtu ziarna,
  • produkowane bez dodatku substancji chemicznych,
  • ziarna są bardzo dokładnie oczyszczone i bezpieczne do spożycia.

5. Czy ekspandowane ziarna są zdrowe?

Niestety ekspandowane ziarna pod wpływem ciśnienia i wysokiej temperatury tracą wiele cennych właściwości. Przede wszystkim znacznie zmniejsza się zawartość witaminy C, A, B i kwasu foliowego.

Żywność poddana temu procesowi jest mało sycąca, a dostarcza organizmowi dość sporo kalorii, wyróżnią ją też wysoki indeks glikemiczny. Po ekspandowane nasiona i ziarna nie powinny sięgać osoby, które cierpią na cukrzycę lub insulinooporność.

Należy pamiętać, że jest to produkt przetworzony, który nie powinien znajdować się w codziennej diecie. Warto jednak sięgać po ekspandowane ziarna, kiedy mamy ochotę na słodycze czy słone przekąski. Jest to znacznie zdrowsza alternatywa dla produktów, zawierających konserwanty, barwniki i tłuszcze trans.

Ekspandowane ziarna - zastosowanie, zalety, czy są zdrowe
Ekspandowane ziarna - zastosowanie, zalety, czy są zdrowe (123rf)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Brak produktów w wybranej kategorii.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.