Trwa ładowanie...

Cukier w diecie. W jakich ilościach powinniśmy go spożywać?

Obecnie z wielu stron słyszymy opinie, by w miarę możliwości unikać spożywania cukru – zarówno tego w produktach, jak i w zwykłych kryształkach używanych do herbaty. Najnowsze zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że jego odpowiednie spożycie nie powinno przekraczać równowartości 10 proc. dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Co to znaczy?

Zobacz film: "Cukier przyśpiesza gojenie ran? Ciekawe badanie"

1. 50 g cukru dziennie

- Dzienne zapotrzebowanie energetyczne zależy od trybu życia, aktywności fizycznej, wagi i wzrostu, płci oraz stanu fizjologicznego, np. choroby czy ciąży. Inne zapotrzebowanie, w tym na cukry, będzie miał mężczyzna pracujący fizycznie, kobieta w ciąży i emerytka spędzająca czas w domu – tłumaczy Aleksandra Tatarata, dietetyk.

Średnie zapotrzebowanie wynosi 2000 kcal. Oznacza to, że powinniśmy spożywać nie więcej niż 50 g cukru dziennie. Ta idealna wartość wynosi natomiast mniej niż 25 g dziennie.

Zalecenia WHO dotyczą każdego rodzaju cukrów wolnych. To nie tylko cukier, który znajdziemy w cukierniczce. Chodzi też o produkty naturalne (miód czy syrop klonowy), soki owocowe, napoje gazowane, wody smakowe, wody gazowane, pieczywo i inne wyroby piekarskie.

- W dzisiejszych czasach cukier, oprócz tego sypanego do kawy czy herbaty, znajduje się w praktycznie każdym przetworzonym produkcie. Unikanie go bądź spożywanie idealnej dawki jest więc bardzo trudne – dodaje dietetyczka.

Z danych GUS wynika, że w 2016 roku na jednego mieszkańca Polski przypadło spożycie 42,3 kilograma cukru.

Zobacz również:

2. Cukier w sklepie

Ile to jest 50 g cukru? To ok. 10 łyżeczek do herbaty bądź 4 łyżki stołowe.

- Jedna szklanka coli to 26 g cukru, szklanka soku pasteryzowanego jabłkowego ze sklepu to 28 g cukru. 100 g jogurtu owocowego zawiera 13 g cukru, w naturalnym mamy ich 6 g. Wystarczy więc wypić dwie szklanki coli, by przekroczyć wartość zalecaną przez WHO – dodaje dietetyczka.

Cukier znajdziemy również w składzie wielu produktów, które uważaliśmy za względnie bezpieczne. Taki jest np. ketchup. Jedna łyżka zawiera 2,5 g cukru.

- Dla porównania, dwa batoniki popularnego "Kinder bueno" to ponad 16 g cukru – tłumaczy ekspertka.

Co się dzieję w mózgu po odstawieniu słodyczy?
Co się dzieję w mózgu po odstawieniu słodyczy? [5 zdjęć]

Dopada cię ogromny głód zjedzenia czegoś słodkiego? Uważaj to może być uzależnienie. Nie żartuję. Słodkości...

zobacz galerię

3. Dzienny limit

Czekolada Milka Oreo, którą bez problemu kupimy we wszystkich sklepach, zawiera 49 g cukru na 100 g produktu. Oznacza to, że jedząc pół tabliczki czekolady, wykorzystujemy nasz cały przydział cukru na dzień.

Dodajmy do tego owsiankę, którą jedliśmy na śniadanie, obiad z makaronem pełnoziarnistym i jogurtem z owocami na kolację. Nasz limit w tym wypadku został przekroczony niemal dwukrotnie.

Warto to kontrolować. Zawsze sprawdzaj skład produktu, na który masz ochotę. Dodatkową pomocą może okazać się zapisywanie tego, co akurat jesz.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.