Trwa ładowanie...

Tani pogromca cholesterolu i kroplówka dla jelit. W tej wersji jej nie znacie

Kiszenie to metoda konserwowania lub przedłużania trwałości żywności poprzez fermentację beztlenową w solance lub zanurzenie w occie. Polacy chętnie kiszą kapustę i ogórki. Okazuje się jednak, że procesowi kiszenia można poddać również owoce. Które z nich smakują najlepiej w formie kiszonek?

spis treści

1. Kiszone warzywa i owoce - właściwości

Kiszonki już jakiś czas temu zyskały miano superfoods, a przez miłośników zdrowej żywności nazywane są naturalnymi probiotykami. Znajdziemy w nich szereg cennych składników odżywczych, witamin, mikroelementów czy makroelementów takich jak witamina C, witamina E czy związki siarki. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Zobacz film: "Sposoby na kiszone ogórki. Oto, jakich błędów unikać przy produkcji"

Spożywanie produktów kiszonych wpływa pozytywnie na nasz układ odpornościowy, pomaga w walce z infekcjami, a także przeciwdziała chorobom cywilizacyjnym, takim jak nadwaga czy otyłość. Jak to możliwe? W trakcie procesu fermentacji wyjściowa zawartość cukru warzywa lub owocu ulega redukcji, co wpływa na zmniejszenie wartości kalorycznej kiszonego produktu żywnościowego.

Kiszonki to kroplówka dla przewodu pokarmowego - usprawniają prawidłowe wydzielanie soków trawiennych w żołądku, a także pozwalają przywrócić prawidłowy poziom mikrobioty jelitowej, co wpływa korzystnie na funkcjonowanie całego układu pokarmowego.

Spożywanie kiszonych owoców lub warzyw redukuje także poziom złego cholesterolu LDL w organizmie, łagodzi objawy nietolerancji pokarmowych np. laktozy, a także sprawia, że organizm lepiej przyswaja witaminy czy składniki mineralne.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Jakie owoce i warzywa można kisić?

Polacy najchętniej kiszą ogórki, kapustę, buraki oraz pieczarki, jednak w ostatnim czasie coraz popularniejsze staje się kiszenie rzodkiewek, pomidorów, brukselek, ryb, cytryn czy pomarańczy.

Co ciekawe, owoce cytrusowe nie są jedynymi, które w wyniku fermentacji otrzymują wyjątkowy, charakterystyczny smak i aromat. Metoda kiszenia doskonale sprawdzi się również w przypadku rabarbaru, śliwek, bananów czy truskawek.

2.1. Przepis na kiszoną rzodkiewkę

Jak przyrządzić kiszonki z rzodkiewek? W tym celu potrzebne będą następujące składniki:

  • rzodkiewki (dwa pęczki, bez liści),
  • liść laurowy (sześć sztuk),
  • ziele angielskie (sześć ziarenek),
  • kilka ziaren jałowca,
  • woda (ok. 600 mililitrów),
  • sól (dwie płaskie łyżki).

W pierwszej kolejności ugotuj trzysta mililitrów wody, a następnie dodaj do niej sól. Nie zapomnij o tym, że słoik, w którym będziesz przyrządzać warzywa powinien być dokładnie wyparzony.

Umyj rzodkiewki, a następnie przełóż je do słoika. Dopraw liśćmi laurowymi, jałowcem, zielem angielskim. Całość zalej gorącą wodą, a następnie zakręć pokrywkę słoika. Kiszonki nadają się do spożycia po upływie czternastu dni, ale najlepiej smakują po około czterech, pięciu miesiącach od przygotowania.

2.2. Przepis na kiszonki z arbuza

Do przygotowania kiszonek z arbuza potrzebne są następujące składniki:

  • arbuz ze skórką,
  • chrzan (odrobina korzenia),
  • koper (łodyga),
  • dwa litry wody,
  • dwie łyżki soli,
  • liście wiśni (kilka sztuk),
  • estragon (pół łyżeczki),
  • czosnek (jedna główka).

Dokładnie umytego arbuza ze skórką przetnij na mniejsze kawałeczki. Przełóż je do wyparzonego wcześniej słoika. Dopraw całość przyprawami (czosnkiem, estragonem, liśćmi wiśni etc.). Gorącą, przegotowaną wodę z solą przelej do słoików. Zakręć pokrywki i odstaw słoiki do zaciemnionego, chłodnego miejsca na trzy, cztery tygodnie.

2.3. Przepis na kiszone cytryny

Jak zrobić kiszone cytryny? To banalnie proste. Przepis uwzględnia użycie takich składników jak:

  • cytryny ze skórką (osiem sztuk),
  • wyciśnięty sok z czterech cytryn,
  • liść laurowy (cztery sztuki),
  • jedna laska cynamonu,
  • jedna laska wanilii,
  • pieprz (kilka ziaren),
  • 1,5 l wody,
  • sól (cztery łyżki).

Wszystkie cytryny dokładnie wyszoruj i umyj. Na wykonaniu tej czynności na każdym z tych owoców natnij krzyżyk. Cytrusy przełóż do wyparzonych wcześniej słoików o pojemności jednego litra. Dopraw owoce przyprawami oraz sokiem z cytryny, a następnie wlej do słoików gorącą wodę z solą. Gotowe, zakręcone słoiki trzymaj w ciemnym chłodnym miejscu przez minimum miesiąc.

2.4. Przepis na kiszony czosnek

Przepis na kiszony czosnek nie jest specjalnie skomplikowany. Wystarczy zaopatrzyć się w następujące produkty:

  • czosnek (dziesięć główek),
  • chrzan (jeden korzeń),
  • ziele angielskie (jedna łyżeczka),
  • suszony koper (jedna łodyga),
  • gorczyca (jedna łyżeczka ziaren),
  • pieprz w ziarnach (jedna łyżeczka),
  • jeden litr wody,
  • sól kamienna (jedna łyżka).

Na dnie dokładnie umytych i wyparzonych wrzątkiem słoików w pierwszej kolejności połóż koper i ziele angielskie. W drugim kroku dodaj obrany czosnek i resztę przypraw. Zagotuj wodę z solą, a później przelej ją do szklanych słoików. Zakręcone słoiczki z czosnkiem odstaw do chłodnego pomieszczenia na dwa tygodnie. Po tym czasie kiszonki będą gotowe do spożycia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Kiszone owoce i warzywa podnoszą odporność i doskonale wspomagają układ trawienny.
Kiszone owoce i warzywa podnoszą odporność i doskonale wspomagają układ trawienny. (Getty Images)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.