Trwa ładowanie...

Granola – właściwości odżywcze, składniki i przepisy

Granola, czyli połączenie podpiekanych płatków zbóż oraz suszonych owoców czy orzechów, to popularna przekąska śniadaniowa. Wykorzystuje się ją również jako dodatek do wypieków i deserów. Granola jest smaczna, ale także odżywcza, sycąca zdrowa. Jak zrobić granolę? Czy warto ją jeść?

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Co to jest granola?

Granola to mieszanka podpiekanych i chrupiących płatków zbożowych, orzechów, suszonych owoców i cukru (lub miodu). Jest podobna do musli. Podaje się ją z mlekiem lub jogurtem na śniadanie, ale i wykorzystuje jako składnik bądź dekoracja ciast, deserów czy batoników.

Można ją łączyć z miodem i świeżymi owocami, na przykład bananami, truskawkami, malinami czy jagodami. Początki granoli sięgają XIX wieku. W 1894 r. wymyślił ją dr James Caleb Jackson. Jej nazwa pochodzi od włoskiego zdrobnienia od grano: zboże, pszenica.

2. Składniki granoli

Skład granoli może być bardzo różny, co zależy od producenta, jeśli jest kupowana bądź własnych preferencji smakowych, jeśli jest robiona w domu. Najprostsza granola składa się z płatków owsianych, orzechów, suszonych owoców i miodu. Czasami można w niej znaleźć także preparowany ryż, kawałki czekolady, a także siemię lniane czy pestki słonecznika lub dyni.

Składniki granoli, takie jak zboża, orzechy czy suszone owoce, a także miód i inne zdrowe słodziki sprawiają, że jest to produktu nie tylko smaczny i pożywny, ale i wartościowy. Spożywanie granoli – w rozsądnych ilościach – niesie wiele korzyści dla zdrowia.

3. Właściwości odżywcze granoli

Granolę można kupić w wielu sklepach, w przeróżnych wersjach, także bezglutenową czy niskosłodzoną, orzechową czy czekoladową. Oznacza to, że może mieć różne wartości odżywcze i kaloryczne. Niektóre mają więcej suszonych owoców (co przekłada się na naturalną zawartość cukru), inne cechują się dużą zawartością orzechów i nasion (dzięki czemu mają więcej błonnika, białka i tłuszczu).

Najczęściej granola jest dobrym źródłem witamin i minerałów, zwłaszcza witaminy E i witamin z grupy B oraz żelaza, cynku i magnezu. Warto jednak pamiętać, że może być także wysokokaloryczna, bogata w tłuszcze i cukry. To dlatego spożywanie jej w dużych ilościach może prowadzić do szybkiego przyrostu masy ciała.

Bardzo ważne jest, by kupując granolę czytać etykiety oraz unikać produktów, które zawierają cukier lub substancje słodzące w dużej ilości (znajdują się na pierwszej pozycji na liście składników).

4. Domowa granola - przepis

Granolę można kupić, ale i zrobić samodzielnie. Ma to tę zaletę, że wiadomo co i w jakich ilościach się w niej znajduje. Można ją także przygotować według własnych referencji smakowych. To banalnie proste.

Granola domowa wymaga przygotowania kilku produktów. Podstawowy przepis obejmuje:

  • 2 szklanki płatków owsianych (zwykłych lub górskich),
  • 3 łyżki miodu,
  • 1 łyżeczkę cynamonu,
  • szczyptę soli morskiej,
  • dowolne dodatki. Mogą to być orzechy, pestki dyni, pestki słonecznika sezam, wiórki kokosowe, cynamon, rodzynki, a także suszone owoce (np. morele). Granolę można komponować dowolnie, a zmieniając proporcje znaleźć swój idealny smak.

Aby przygotować domową granolę, należy nagrzać piekarnik do 170 stopni C, a blachę wyłożyć papierem do pieczenia. W misce trzeba wymieszać płatki owsiane z posiekanymi orzechami i pozostałymi dodatkami, po czym wysypać je na blaszkę.

Pieczenie granoli trwa około 25 minut, w tym czasie należy ją kilka razy przemieszać, tak by wszystkie składniki równomiernie się podpiekły. Po ostudzeniu można ją zjeść, a resztę wsypać do słoika lub papierowej torebki.

Granola to świetny pomysł na przekąskę dla dzieci i dorosłych – także na drugie śniadanie. Wystarczy połączyć ją z miodem czy syropem klonowym, po czym uformować w podłużny kształt, by otrzymać smaczny i pożywny batonik.

5. Granola z patelni

Granolę można przygotować również na patelni. Wystarczy przygotować:

  • 2 szklanki płatków owsianych (zwykłych lub górskich),
  • 2 łyżki miodu (można również dodać sok z agawy czy syrop klonowy lub inny zdrowy słodzik),
  • 2 łyżki oleju (na przykład kokosowy),
  • cynamon (lub dodatkowo 2 łyżki kakao i 50g czekolady: gorzkiej, mlecznej lub białej. Wówczas wyjdzie granola czekoladowa),
  • opcjonalnie 1/2 szklanki posiekanych bakalii i dodatków (na przykład wiórki kokosowe, rodzynki, daktyle, migdały, orzechy, żurawina, pestki słonecznika).

Płatki owsiane trzeba wymieszać z bakaliami, dodatkami i miodem. Następnie wrzucić je na posmarowaną olejem patelnię. Chwilę prażyć razem, cały czas mieszając, po czym zdjąć z ognia. Gdy granola zastygnie, wystarczy przełożyć ją do pojemnika.

Zobacz także:

Granola – właściwości odżywcze, składniki i przepisy
Granola – właściwości odżywcze, składniki i przepisy (adobestock)
Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Brak produktów w wybranej kategorii.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.