Trwa ładowanie...

Płatki kukurydziane- co to takiego, jakie witaminy zawierają

Płatki kukurydziane powstają na skutek procesu ekstruzji ziaren kukurydzy. Ten niezwykle smaczny produkt żywnościowy cieszy się ogromną popularnością nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Płatki kukurydziane można podawać z mlekiem, jogurtem naturalnym lub owocowym smoothie. Co znajduje się w składzie płatków kukurydzianych? Na co warto zwrócić uwagę, wybierając płatki śniadaniowe?

Zobacz film: "Nowa piradmida żywieniowa"

spis treści

1. Płatki kukurydziane – co to takiego?

Płatki kukurydziane (ang. corn flakes) to produkt żywnościowy powstający wskutek procesu ekstruzji ziaren kukurydzy. Zostały wynalezione w 1898 roku przez doktora Johna Harveya Kellogga oraz jego brata Willa Keitha Kellogga.

Współcześnie płatki kukurydziane produkuje się w ogromnych zakładach przetwórczych. Jak wygląda produkcja tego produktu żywnościowego?

W pierwszej kolejności, ugotowane ziarna kukurydzy mieli są na drobną papkę. Drugi etap to przesiewanie przez sito powstałego produktu (specjalne sito pozwala nadać płatkom odpowiedni kształt). W trakcie ostatniego etapu, produkt jest wypiekany w piecu. Proces wypiekania powoduje kurczenie się i twardnienie tzw. corn flakes’ów. Płatki kukurydziane idealnie sprawdzą się jako samodzielna przekąska. Mogą być spożywane również z mlekiem, jogurtem naturalnym czy kefirem.

Czytaj więcej

2. Płatki kukurydziane- jakie witaminy zawierają?

Płatki kukurydziane, które zostały wyprodukowane z wysokiej jakości kukurydzy to prawdziwe bogactwo witamin i minerałów. W ich składzie możemy znaleźć m.in. niacynę, która wspomaga pracę mózgu, ryboflawinę, która wpływa pozytywnie na układ odpornościowy człowieka, witaminę C, która chroni nasz organizm przed drobnoustrojami, witaminę E, która chroni nas przed przedwczesnym starzeniem się, witaminę D, która wspomaga układ kostny i wpływa na stan naszego uzębienia. Płatki kukurydziane zawierają również fosfor, który bardzo korzystnie wpływa na zdrowie kości i układ nerwowy, witaminę K, która działa przeciwzapalnie i wpływa na procesy krzepnięcia krwi, selen, który działa antyoksydacyjnie, a także żelazo, jeden ze składników hemoglobiny, która transportuje tlen.

Zobacz też:

3. Płatki kukurydziane- na co zwrócić szczególną uwagę?

Płatki kukurydziane to ulubiony produkt śniadaniowy wielu Polaków. W sklepach spożywczych czy supermarketach znajdziemy mnóstwo opakowań z tzw. corn flakesami. Niestety, duża część dostępnych na rynku płatków kukurydzianych produkowana jest z mąki kukurydzianej lub grysu. Takie płatki mają długi termin przydatności, są często wzbogacane barwnikami, emulgatorami oraz substancjami słodzącymi np. syropem glukozowo-fruktozowym.

Zanim zakupisz płatki śniadaniowe, zwróć uwagę na…

Wybierając płatki, warto zwrócić uwagę na opakowanie, osobiście wybieram papierowe torebki - nie foliowe. Warto również czytać etykiety - w płatkach powinny być tylko płatki - bez dodatkowych substancji. Należy unikać cukru, tłuszczy trans i dodatków E. Jeśli chodzi o kalorie - tutaj wszystko zależy od tego, czy płatki będą podawane z wodą, jogurtem naturalnym czy mlekiem, a jeśli na mleku, to czy na roślinnym, czy zwierzęcym. Kaloryczność zależy również od liczby dodatków i ich źródła - czy np. zawierają dodatkowy cukier lub tłuszcz. Można oszacować, że porcja ok. 300 g może się mieć od 200 kcal do ok. 400 kcal - wyjaśnia dietetyk- Sylwia Ogrodowczyk.

Płatki kukurydziane warto kupować w sklepach z ekologiczną żywnością. Wybieraj zdrowe, naturalne płatki kukurydziane bio, które zawierają szereg cennych składników odżywczych oraz witamin i minerałów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.