Trwa ładowanie...

Zupa owocowa – przepis, wartości odżywcze i kalorie

Zupa owocowa ma wielu miłośników, ale i przeciwników. O ile dla niektórych to smak i wspomnienie dzieciństwa, dla innych to danie, które wywołuje zdecydowanie niemiłe doznania. Tak czy inaczej zupa z wiśni, truskawek czy śliwek to klasyka kuchni polskiej. Jak ją przygotować? Czy jest pożywna? Z czym ją jeść?

Zobacz film: "Nie tylko bób. Najlepsze produkty sezonowe na lato"

spis treści

1. Co to jest zupa owocowa?

Zupa owocowa to danie, które bazuje na owocach. Do jej przygotowania wykorzystuje się zarówno owoce świeże, jak i mrożone czy suszone. Popularna jest zupa wiśniowa, zupa jagodowa, zupa truskawkowa, zupa śliwkowa, zupa malinowa, zupa jabłkowa oraz zupa owocowa z mieszanki różnych owoców.

Potrawa występuje w wielu wariantach: czasem przypomina kompot z makaronem, innym razem jest gęsta i zabielana śmietaną bądź mlekiem z mąką. Znane są także takie wariacje jak prosta zupa owocowa z kisielem. Inny rodzaj zup owocowych to chłodniki z surowych, przetartych owoców wymieszanych ze śmietanką lub maślanką. Niegdyś zupy owocowe gotowano także z winem i cukrem, a zaciągano żółtkiem lub śmietanką. Obecnie najbardziej uniwersalna wydaje się zupa owocowa z makaronem i śmietaną. Można ją jeść na gorąco i na zimno.

Klasykiem jest także zupa wigilijna, przyrządzona z suszonych owoców. Wywodzi się z tradycji kuchni kujawskiej. Do jej przygotowania wykorzystuje się suszone śliwki, jabłka, gruszki, morele oraz rodzynki. Słynny jest także garus. To zupa przyrządzana najczęściej z rozgotowanych gruszek, a także jabłek lub śliwek z dodatkiem mleka, jajek, mąki i przypraw. Garus podawany był z grillowaną gruszką, ale i z ziemniakami okraszonymi cebulką lub skwarkami.

Warta wspomnienia jest także pamuła. To zupa z suszonych owoców, którą gotowano w czasie okupacji i zaraz po wojnie. Robiono ją na przykład z dzikich gruszek. W XIX wieku do najczęściej przygotowywanych tradycyjnych potraw należała również zupa z gruszek polnych, czyli grusconka. Zupa owocowa to nie tylko polska specjalność. Przykładem może być chińska zupa z mango czy węgierska zupa wiśniowa (myggyleves).

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Kalorie i właściwości odżywcze zupy owocowej

Zupa owocowa może być lekka, ale także nieco bardziej odżywcza, treściwa i pożywna. Wiele zależy od sposobu jej przygotowania i użytych do tego celu składników. Najważniejsza jest jej baza, czyli owoce. Choć gotowane produkty nie dostarczają tak wielu składników odżywczych jak świeże, nie brak w nich jednak witamin, składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego. Owoce zawierają także karotenoidy i związki polifenolowe, które wykazują działanie antyoksydacyjne oraz przeciwzapalne.

W zależności od tego, z jakich owoców zostanie przygotowana zupa, jej właściwości odżywcze będą nieco inne. Na przykład wiśnie są owocami o małej wartości energetycznej (63 kcal na 100 g) i dużej gęstości odżywczej. Zawierają sporo aktywnych biologicznie fitozwiązków, błonnika pokarmowego, polifenoli, karotenoidów oraz witaminy C. Wiśnie są także dobrym źródłem potasu, tryptofanu, serotoniny i melatoniny.

Truskawki są owocami niskokalorycznymi i cennym źródłem błonnika oraz antyoksydantów. Porcja 100 g owoców zawiera 60 mg witaminy C, a także witaminy z grupy B, witaminy A, E, PP oraz wiele mikroelementów: żelaza, wapnia oraz fosforu, magnezu i manganu oraz kwasu foliowego. Z kolei jagody zawierają pierwiastki mineralne (selen, cynk, miedź i mangan) i witaminy (C, A, B, PP) oraz błonnik.

Jeśli chodzi o wartość energetyczną, wiele zależy od składników potrawy. Na kaloryczność potrawy wpływa obecność cukru, śmietany, serka mascarpone, serka waniliowego czy mąki, ale i dodatków, takich jak na przykład pieczywo cukiernicze.

To oczywiste, że zupa, która zawiera gruby, biały makaron, groszek ptysiowy czy biszkopty, a także sporo cukru i tłustej śmietany dostarcza większej ilości kalorii niż zupa owocowa, do której dodano jogurt naturalny bądź mleko, ksylitol (opcjonalnie) i niedużą porcję makaronu ryżowego.

3. Zupa owocowa - przepis

Jak ugotować zupę owocową? To proste. Wystarczy przygotować wybrane owoce. Te, po pokrojeniu bądź wydrylowaniu, wystarczy zagotować. Dodaje się do nich słodzik (cukier, ksylitol, stewia) i przyprawy. Do zupy owocowej pasują goździki, cynamon czy skórka cytrynowa.

Zupa owocowa babci, czyli w swojej tradycyjnej odsłonie, jest zagęszczana mąką ziemniaczaną i zabielana tłustą, słodką śmietaną. Można jednak opracować swoją recepturę, stosując zamienniki bądź eliminując niechciane składniki. Wszystko zależy od preferencji smakowych oraz oczekiwanych rezultatów.

Fit zupa z wiśni

Aby przygotować zupę owocową z wiśni w wersji fit, potrzebne są takie składniki jak:

  • kilogram wiśni,
  • nieco ponad litr wody,
  • łyżeczka mąki ziemniaczanej,
  • zdrowy zamiennik cukru, na przykład ksylitol,
  • szczypta cynamonu,
  • jogurt naturalny.

Do garnka włóż wydrylowane wiśnie, zalej je wodą i zagotuj. Wsyp niedużą ilość ksylitolu. Gotuj zupę na małym ogniu pod przykryciem mniej więcej kwadrans. Do kubka wlej 100 ml wody, dodaj mąkę ziemniaczaną – wymieszaj je i wlej do zupy pod koniec gotowania. Wymieszaj całość, dodaj cynamon. Wylej zupę na talerz. Możesz ją przybrać świeżymi ziołami, na przykład listkami mięty.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.