Trwa ładowanie...

Pomidor - rodzaje, wartości odżywcze i właściwości lecznicze

Pomidory to jedne z najpopularniejszych warzyw na polskich stołach. Zupa pomidorowa, ketchup i sałatki z pomidorów – to tylko niektóre z najbardziej lubianych postaci tych warzyw. Najczęściej jemy świeże pomidory lub gotowane, jednak wzorem kuchni śródziemnomorskiej coraz częściej sięgamy również po pomidory smażone i grillowane oraz niezwykle aromatyczne pomidory suszone. Właściwości pomidorów wynikają przede wszystkim z zawartych w nich witamin i minerałów.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

spis treści

1. Rodzaje pomidorów

Pomidory mogą być czerwone, żółte i zielone. Czerwone i żółte mają podobne wartości odżywcze, z tym że te drugie mają mniej likopenu. Natomiast zielone powinniśmy jeść ostrożnie. Mają one mniej substancji odżywczych, a więcej tomatyny, która jest szkodliwa dla naszego organizmu.

Gatunki pomidorów:

  • okrągłe gruntowe – mają dużo soku, są najpopularniejsze i najlepsze na przetwory,
  • karłowate – sprzedawane w gronach, o intensywnym smaku i zapachu,
  • malinowe – to te największe, o łagodnym, słodkim smaku i dużą ilością soku,
  • bycze serca – o podłużnym kształcie i twardym miąższu, są idealne do sałatek,
  • koktajlowe – malutkie pomidorki używane do dekoracji.

Popularne łączenie pomidorów i ogórków w jednej sałatce to zły pomysł, gdyż obecny w ogórkach enzym zabija witaminę C w pomidorach. Rozwiązaniem jest, by przed ich połączeniem wymieszać je z oliwą.

Sosy, keczupy i koncentraty pomidorowe są również zdrowe. Co prawda zawierają mniej witaminy, ale zawarty w nich likopen jest łatwiej przyswajalny dla naszego organizmu. Po przetworach pomidorowych mamy 2-3 razy więcej likopenu we krwi niż po świeżych.

Z jedzeniem pomidorów powinny uważać osoby chore na dnę moczanową, reumatoidalne zapalenie stawów i zgagę. Przy wrażliwym przewodzie pokarmowym warto przed zjedzeniem obierać je ze skórki. Ponadto mogą one uczulać, więc powinny ich unikać kobiety karmiące, a dzieciom należy wprowadzać je do diety stopniowo.

2. Wartości odżywcze pomidorów

W pomidorze znajduje się przede wszystkim witamina C, która wzmacnia odporność i przyspiesza gojenie się ran. W pomidorze znajdują się również:

  • witamina E,
  • beta-karoten,
  • witaminy z grupy B,
  • witamina PP,
  • witamina K.

Jeżeli chodzi o bogactwo składników mineralnych, pomidory zawierają:

  • potas,
  • wapń,
  • magnez,
  • żelazo,
  • mangan,
  • miedź,
  • kobalt.

3. Właściwości lecznicze pomidorów

W pomidorach znajduje się także likopen, który nadaje im intensywną czerwoną barwę. Nie jest to jedyna funkcja tej substancji. Okazało się, że likopen jest przeciwutleniaczem, którego nasz organizm sam nie produkuje. Dlatego dieta, która opiera się na dużej ilości pomidorów, może przeciwdziałać:

Z badań wynika, że likopen działa najskuteczniej przeciw rakowi prostaty, dlatego powinni jeść go mężczyźni, którzy są narażeni na wystąpienie tego schorzenia. Jeżeli chcemy zrzucić zbędne kilogramy, pomidory są odpowiednim produktem do naszej diety. Dlaczego?

Ponieważ pomidory nie są kaloryczne, zawierają aż 93% wody i błonnik pokarmowy, który daje uczucie sytości. Pomidorom zawdzięczamy również piękny wygląd naszej skóry.

Przyczynia się do tego witamina C, która dotlenia i wzmacnia naczynia krwionośne. Witamina E jest doskonała na zmarszczki. Soku pomidorowego można używać do smarowania zmian trądzikowych i rąk. Stanowi wspaniały naturalny kosmetyk.

Pomidorów nie należy jednak jeść, gdy jest się chorym na zapalenie stawów lub dnę moczanową. A jeżeli twój przewód pokarmowy jest bardzo wrażliwy, przed zjedzeniem pomidora obierz go ze skórki. Jeżeli karmisz dziecko piersią, musisz wprowadzać pomidory stopniowo do swojej diety, ponieważ mogą one uczulać, a wtedy maluszek dostanie alergii.

Jeden duży pomidor dostarcza 60% dziennego zapotrzebowania witaminę C. Dodatkowo pokrywa on 25% zapotrzebowania na witaminę E. Ma wiele beta-karotenu, który neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników.

Źródło likopenu
Źródło likopenu

Pomidory bogate są w bardzo cenny składnik – likopen – to barwnik, który nadaje owocom mocno czerwony...

zobacz galerię

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.