Trwa ładowanie...

Grejpfrut - wartości odżywcze, właściwości lecznicze, zastosowanie

Grejpfrut czerwony to obok pomarańczy oraz mandarynki ulubiony cytrus Polaków. I chociaż większość z nas zapomina o nim wiosną i latem to wiele osób nie wyobraża sobie jesiennego i zimowego dnia bez połówki grejpfruta na śniadanie czy szklanki soku do obiadu. Grejpfrut pojawia się w naszej diecie zazwyczaj wtedy, gdy walczymy z obniżoną odpornością. Jednak czy zdajemy sobie sprawę z tego, jakie inne prozdrowotne właściwości zapewnia nam ten kwaśny owoc?

spis treści

Zobacz film: "Ciekawostki o grejpfrucie"

1. Co to jest grejpfrut?

Grejpfrut jest popularnym w Polsce, przez cały rok dostępnym owocem cytrusowym. Posiada charakterystyczny, słodko-kwaśny smak z nutą goryczki. W pełni zasługuje na swoją łacińską nazwę Citrus paradisi, co oznacza "rajski cytrus".

Oprócz smaku, posiada mnóstwo właściwości korzystnych dla zdrowia i urody. Grejpfruty uprawiane są w głównie w okolicach Morza Karaibskiego oraz w krajach strefy podzwrotnikowej (w USA, Argentynie, Meksyku, Izraelu, Turcji, Indiach i krajach Afryki Południowej).

Nazwa tego owocu pochodzi od słów grape, co oznacza grono i fruit, w tłumaczeniu owoc. Grejpfruty osiągają średnicę około 15 cm oraz wagę 200-500 gram. Ich barwa może być czerwona, zielona lub żółta. Najbardziej kwaśny i gorzki w smaku jest grejpfrut czerwony, posiada jednak najwięcej korzyści zdrowotnych.

2. Rodzaje grejpfrutów

Mimo, że każdy rodzaj grejpfruta zawiera te same witaminy i składniki odżywcze, to mogą one różnić się ilością w każdej z odmian. Wyróżniamy trzy główne odmiany:

  • grejpfrut czerwony (gorzko-kwaśny),
  • grejpfrut żółty (kwaśny),
  • grejpfrut zielony (słodki).

Do najzdrowszej, w której znajdziemy najwięcej witaminy C, likopenu i karotenoidów jest zaliczana odmiana czerwona, to prawdziwa bomba witaminowa. O wiele łagodniejsza w smaku jest odmiana żółta i zielona, która jest również najmniej popularna w naszym kraju.

Grejpfrut to niskokaloryczny owoc, który wspomaga odchudzanie.
Grejpfrut to niskokaloryczny owoc, który wspomaga odchudzanie.

3. Wartości odżywcze grejpfruta

Najbardziej znane działanie wspomagające organizm zawdzięczamy zawartej w grejpfrucie witaminie C oraz beta-karotenowi, które odpowiadają za wsparcie odporności organizmu.

Już jeden owoc jest w stanie zaspokoić pełne dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na witaminę C oraz zapewnić 1/3 potrzebnej dobowej ilości witaminy A, czyli beta-karotenu.

Dodatkowo grejpfruty dostarczają cennych substancji, takich jak:

  • witaminy z grupy B,
  • witamina E,
  • witamina PP,
  • kwas foliowego,
  • wapń,
  • żelazo,
  • fosforu,
  • cynku,
  • magnezu,
  • manganu,
  • fluoru,
  • potasu.

4. Właściwości lecznicze grejpfruta

4.1. Jak wzmocnić układ krążenia?

Grejpfrut nie tylko zapobiega zwężaniu się naczyń, ale także odblokowuje światło żył i tętnic, które zostały zwężone za sprawą złogów cholesterolu. To właśnie potas, likopen i inne silne przeciwutleniacze zawarte w grejpfrucie wzmacniają ściany naczyń krwionośnych i zapobiegają zawałom, udarom i miażdżycy.

Jednocześnie odpowiadają za utrzymanie odpowiedniego poziomu dobrego cholesterolu. Znacznie bogatsze w likopen i karotenoidy są czerwone odmiany grejpfruta. Warto pamiętać, że równie cenne jak miąższ są białe błonki owocu.

Zobacz także:

4.2. Jak zwalczyć wirusy i bakterie

Grejpfruty mają silne właściwości przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Są jednym z najbogatszych źródeł witaminy C, która łącząc się z rutyną zwalcza chorobotwórcze drobnoustroje i wzmacnia odporność.

Spożycie jednego owocu zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Poniżej podajemy przepis, jak samodzielnie zrobić syrop z grejpfruta na wzmocnienie odporności:

Z 0.5 kg marchwi w sokowirówce robimy sok, dolewamy do niego wyciśnięty świeżo sok z grejpfruta. Codziennie wypijamy pół litra tego syropu. Jeśli poczujemy pierwsze objawy zapalenia zatok, grypy lub zapalenia oskrzeli powinniśmy 2 razy dziennie wypijać 50-70 kropli (rozpuszczonych w co najmniej 200 ml płynu) przez około 3 dni.

Jeśli dokucza nam zapalenie gardła, płuczemy gardło szklanką wody z rozpuszczonymi 5-10 kroplami mikstury.

4.3. Grejprfut w cukrzycy

Grejpfruty mają bardzo niski indeks glikemiczny (IG=20). Oznacza to, że jest on doskonałym produktem dla osób chcących utrzymać zgrabną sylwetkę, ale również dla tych, które zmagają się z problemami insulinowymi.

Codziennie spożywanie grejpfrutów nie tylko wyreguluje poziom glukozy we krwi, ale i zwiększy wrażliwość komórek ciała na insulinę, dlatego sprawdzi się i u cukrzyków, i u osób zmagających się z insulinoopornością.

Owoc ten korzystnie wpływa na masę ciała, przyspiesza przemianę materii, wspiera oczyszczanie organizmu z toksyn i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej.

4.4. Co działa moczopędnie?

Flawonoidy zawarte w grejpfrucie działają moczopędnie oraz oczyszczają organizm z toksyn. Spożywanie tych owoców korzystnie wpływa na regenerację wątroby, a także na proces detoksykacji. Naringina zawarta w tych owocach wspomaga leczenie zakażenia wirusem typu C (HCV).

4.5. Czy można jeść grejpruty w ciąży

Grejpfruty są doskonała propozycją dla kobiet w ciąży. Są one naturalnym źródłem kwasu foliowego, który ma właściwości krwiotwórcze, a także wpływa na właściwy rozwój płodu.

Grejpfrut dostarcza kobietom w ciąży wielu substancji chroniących przed infekcjami, zaparciami i powstawaniem żylaków.

Przypadłości te często dokuczają kobietom w ciąży, a zdecydowanie lepiej jest stosować wtedy naturalne środki zamiast korzystać z leków aptecznych.

4.6. Witamy w cytrusach

Ze względu na dużą ilość witamin, które zawierają grejpfruty, mogą one korzystnie wpływać na zdrowie matki oraz dziecka. Owoce te jednak mogą być także przyczyną alergii, stąd też po zaobserwowaniu jakichkolwiek symptomów uczulenia u dziecka, powinniśmy zaprzestać spożywania grejpfrutów.

4.7. Jak się odchudzić?

Mała ilość kalorii w grejpfrucie sprawia, że dietetycy polecają grejpfruta w czasie odchudzania. 100 gram grejpfruta posiada tylko 42 kcal. Substancje, które są w nich zawarte podkręcają metabolizm oraz ułatwiają spalanie tłuszczu.

Z uwagi na antytoksyczne działanie flawonoidów, spożywanie grejpfrutów jest pomocne również w dietach oczyszczających.

4.8. Jak radzić sobie z bezsennością i stanami obniżonego nastroju

Olejek eteryczny zawarty w grejpfrucie ma działanie łagodzące stres, bóle migrenowe, przygnębienie, stany lękowe, PMS oraz bezsenność. Można dodawać go do kominków zapachowych, kąpieli, inhalacji lub wcierać w skórę.

4.9. Jak zachować młodość?

Silne przeciwutleniacze, które znajdują się w grejpfrutach, opóźniają procesy starzenia się skóry. Dzięki temu, że krew szybciej krąży łatwiej również pozbyć się nieładnego i nieestetycznego cellulitu.

4.10. Co ma właściwości antynowotworowe?

Jak to zwykle bywa to co najcenniejsze w danym owocu lub roślinie, znajduje się w tych najmniej smacznych lub wręcz niezjadliwych jej częściach. Tak też jest w przypadku grejpfruta.

To co najbardziej drogocenne znajduje się w jego pestkach i białych błonkach, których często się pozbywamy. Naukowcy znaleźli jednak i na to receptę. Nie chcąc rezygnować z prozdrowotnych właściwości gorzkich błonek można uzupełniać swoją dietę o ekstrakt z grejpfrutów.

Pozyskuje się go przez przetwarzanie owocowych pestek, skórek i błonek bogatych w naringinę – flawonoid, któremu przypisuje się działanie przeciwgrzybicze, antybakteryjne, a przede wszystkim przeciwnowotworowe.

Badania pokazały, że właściwości antynowotworowe grejpfruta najskuteczniej wpływają na żołądek, jelita, prostatę, szyjkę macicy oraz pęcherz moczowy.

5. Interakcje grejpfruta z lekami

Warto pamiętać, że często spożywane grejpfruty w połączeniu z przyjmowaniem niektórych leków może mieć zgubne skutki i zawsze lepiej jest skonsultować się z lekarzem.

Jeśli nie mamy pewności, najbezpieczniej będzie na 4 godziny przed przyjęciem leku i 4 godziny po jego przyjęciu nie pić soku ani nie jeść grejpfruta. Jeśli jednak leki, które zażywamy nie wchodzą w interakcje z cytrusami, nie ma potrzeby eliminować ich z diety.

Grejpfruty mogą zmieniać sposób działania środków, takich jak:

  • tabletki antykoncepcyjne,
  • leki na zaburzenia lipidowe (simwastatyna, lowastatyna),
  • leki na bezsenność,
  • leki na choroby alergiczne (astemizol),
  • preparaty leczące HIV i AIDS (sakwinawir),
  • leki na nadciśnienie tętnicze,
  • leki na chorobę niedokrwienną serca (felodypina).

6. Zastosowanie grejpfruta w kuchni

Grejpfruty są najczęściej spożywane na surowo – aby dostać się do ich kwaśnego miąższu, przecinamy grejpfruty na pół i łyżeczką wyjadamy czerwony miąższ. Wielu z nas woli jednak owoce w płynnej formie.

Z tego względu często wyciskamy grejpfruty, aby uzyskać sok, który jest o wiele zdrowszy niż jego odpowiedniki z kartonów czy butelek. Na tym zazwyczaj kończą się nasze pomysły na ten tropikalny owoc.

Tymczasem wystarczy wyfiletować miąższ grejpfrutów i dodać go do ulubionej sałatki z serem pleśniowym i prażonymi pestkami słonecznika. Jeśli wolimy napoje, to możemy przygotować koktajl grejpfrutowy.

Wystarczy wyciśnięty sok i odrobina agaru, aby powstał pyszny, orzeźwiający, a co najważniejsze zdrowy napój na ciepłe dni. Grejpfrut okaże się też pysznym dodatkiem do duszonych mięs oraz grzanek.

Jak wybrać idealne cytrusy?
Jak wybrać idealne cytrusy? [7 zdjęć]

Zima to sezon cytrusowy. To właśnie w najchłodniejszych miesiącach do Polski przyjeżdżają dojrzewające...

zobacz galerię

7. Właściwości oleju z grejpfrutów

Dzięki właściwościom antybakteryjnym i spalającym tkankę tłuszczową grejpfruty znalazły swoje zastosowanie także w kosmetyce. Olej z grejpfrutów wcierany w skórę ud i pośladków pomoże w walce z cellulitem, a unoszący się podczas zabiegu zapach poprawi nastrój i złagodzi stres.

W dodatku sok z grejpfruta doskonale rozjaśnia przebarwienia skóry, a wysoka zawartość witaminy C pomoże usunąć powstałe smugi i plamy przy nakładaniu samoopalacza.

Po kosmetyki z grejpfrutem powinny sięgać osoby, które zmagają się ze stanami zapalnymi skóry, m.in. trądzikiem. Działanie antybakteryjne grejpfruta pozwoli na szybsze wyleczenie zmian i zapobiegnie powstawaniu blizn.

Dodatkowo kremy z tym owocem wzmocnią naczynia krwionośne, co pozwoli na uniknięcie nieestetycznych, pękających naczynek.

Grejpfrut to skarbnica witamin i składników mineralnych.
Grejpfrut to skarbnica witamin i składników mineralnych. (Shutterstock)

8. Kalorie i wartości odżywcze grejpfruta

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 230 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 32,0 kcal 73,6 kcal
Białko 0,63 g 1,45 g
Węglowodany 8,08 g 18,58 g
Cukier 6,98 g 16,05 g
Błonnik 1,10 g 2,53 g
Tłuszcz 0,10 g 0,23 g
Tłuszcze nasycone 0,01 g 0,03 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,01 g 0,03 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,02 g 0,06 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 34,4 mg 79,1 mg
Grejpfrut - wartości odżywcze, właściwości lecznicze, zastosowanie
Grejpfrut - wartości odżywcze, właściwości lecznicze, zastosowanie (Shutterstock)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.