Trwa ładowanie...

Pszenica - kalorie i wartości odżywcze, wpływ na zdrowie, przeciwwskazania

Pszenica to zboże, które zajmuje trzecie miejsce w światowej produkcji. Jest podstawowym surowcem, umożliwiającym wyprodukowanie mąki, składnika występującego między innymi w pieczywie, wyrobach cukierniczych i makaronach. Pszenica pozwala na wyżywienie około 10 miliardów osób na świecie. Ile kalorii i wartości odżywczych ma pszenica?

spis treści

1. Co to jest pszenica?

Pszenica to rodzaj zboża z rodziny wiechlinowatych. Wywodzi się z Azji, obecnie zajmuje trzecie miejsce w światowej produkcji, tuż po kukurydzy i ryżu. Jest uprawiana w różnych miejscach na świecie, w związku z czym w każdym miesiącu otrzymywane są plony, na co wpływa głównie zróżnicowanie klimatyczne.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Szacuje się, że pszenica jest podstawą wyżywienia dla 10 miliardów ludzi na świecie, osobom ubogim zapewnia przetrwanie. Produkcja pszenicy wzrasta rok rocznie i jej uprawa przynosi coraz lepsze efekty.

Zboże to jest głównym surowcem mąki, z której pozyskuje się pieczywo, makaron, ciasto, herbatniki i wiele więcej. Około 16% zbiorów jest wykorzystywane jako pożywienie dla zwierząt, a pozostała część w dziedzinie przemysłu, na przykład do produkcji opakowań.

Rocznie plony pszenicy ważą około 700 milionów ton i stale rośnie zapotrzebowanie na to zboże. Najwięksi producenci to Chiny, Stany Zjednoczone, Rumunia, Czechy, Słowacja i Rosja.

Gatunki pszenicy uprawiane w Polsce:

  • pszenica orkisz (szpelc),
  • pszenica płaskurka (płaskurka),
  • pszenica polska,
  • pszenica samopsza (płoskurnica, mochnatka),
  • pszenica szorstka,
  • pszenica twarda,
  • pszenica zwyczajna.

2. Kalorie i wartości odżywcze pszenicy

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 168 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 340 kcal 571 kcal
Białko 10,69 g 17,96 g
Węglowodany 75,4 g 127 g
Cukier 0,41 g 0,69 g
Błonnik 12,70 g 21,3 g
Tłuszcz 1,99 g 3,34 g
Tłuszcze nasycone 0,37 g 0,62 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,23 g 0,38 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,84 g 1,41 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 0 mg 0 mg

3. Kalorie i wartości odżywcze pszenicy durum

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 192 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 339 kcal 651 kcal
Białko 13,68 g 26,3 g
Węglowodany 71,1 g 137 g
Cukier 0 g 0 g
Błonnik 0 g 0 g
Tłuszcz 2,47 g 4,74 g
Tłuszcze nasycone 0,45 g 0,87 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,34 g 0,66 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,98 g 1,88 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 0 mg 0 mg

4. Pszenica a zdrowie

Najpopularniejszą odmianą tego zboża jest pszenica zwyczajna, z której produkowana jest mąka pszenna. Ziarno pszenicy to źródło węglowodanów, białka, witamin z grupy B, witaminy E i cennego błonnika pokarmowego.

Najbardziej wartościowe są pełnoziarniste produkty, które cechuje ciemniejsza barwa, ale również większa ilość błonnika i substancji odżywczych, takich jak potas, fosfor, magnez czy żelazo.

Węglowodany złożone i skrobia dostarczają energii i na dłużej utrzymują uczucie sytości. Pszenica zawiera również dość dużą ilość białka, które jest podstawowym budulcem tkanki mięśniowej.

W składzie występuje stosunkowo niewielka ilość tłuszczu, a w szczególności mała zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, które mają negatywny wpływ na zdrowie i zwiększają ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych.

Okazuje się, że regularne jedzenie otrębów pszennych pozytywnie wpływa na kondycję mikroflory jelitowej, zmniejsza zaparcia i problemy metaboliczne.

Często spożywanie produktów pełnoziarnistych jest korzystne dla poziomu glukozy i insuliny we krwi, tym samym redukując ryzyko rozwoju insulinooporności oraz cukrzycy typu II.

Nieoczyszczona pszenica występuje również w profilaktyce chorób nowotworowych, a w szczególności raka jelita grubego. Ponadto okazuje się, że trzy porcje produktów pełnoziarnistych dziennie zmniejszają liczbę zgonów, spowodowanych przez miażdżycę.

Wszystko za sprawą wpływu pszenicy na zmniejszenie stężenia złego cholesterolu LDL i podniesienia stężenia dobrego cholesterolu HDL.

5. Kto powinien zrezygnować z pszenicy w diecie?

Pszenica jest wartościowym zbożem, ale istnieją przypadki, kiedy warto zrezygnować z jej spożywania:

  • celiakia,
  • alergia na pszenicę,
  • nieceliakalna nadwrażliwość na gluten.

Celiakia to wrażliwość na gluten o podłożu immunologicznym. Składnik ten powoduje uszkodzenia, a nawet zanik kosmków jelitowych. Zwykle pacjenci skarżą się na ból brzucha, wzdęcia i biegunki po spożyciu pokarmów bogatych w gluten.

Alergia na pszenicę wywołuje między innymi kurczowy ból brzucha, wymioty i nudności, duszności, swędzenie lub uczucie drapania w jamie ustnej.

Nieceliakalna nadwrażliwość na gluten to natomiast niewłaściwa reakcja organizmu na białka, występujące na przykład w pszenicy. Charakterystyczne objawy to ból brzucha, nudności, wzdęcia i biegunka.

Warto pamiętać, że nie ma powodu, by rezygnować z jedzenia produktów pszennych i stosowania diety bezglutenowej bez jasnych wskazań medycznych. Gluten u osób zdrowych nie ma negatywnego wpływu na stan zdrowia i nie należy ograniczać jego spożycia.

Zobacz także:

Pszenica to jedno z najpopularniejszych zbóż na świecie.
Pszenica to jedno z najpopularniejszych zbóż na świecie. (adobestock)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.