Trwa ładowanie...

Pomelo - charakterystyka, kalorie, właściwości lecznicze

Pomelo to jeden z największych cytrusów. Charakteryzuje się grubą skórą i delikatnym miąższem. Pomelo pochodzi z Azji Mniejszej, jednak uprawa pomelo szybko stała się popularna także w innych krajach tropikalnych. Zwany również pulmetto, pompelą czy białą cytryną, jest prawdziwym klejnotem wśród owoców. Dlaczego warto włączyć go do swojej diety?

Zobacz film: "Smaczne i zdrowe: jak wybrać najlepsze cytrusy"

spis treści

1. Co to jest pomelo?

Trudno jednoznacznie scharakteryzować owoc pomelo. Słodycz pomarańczy miesza się tu z cierpkim posmakiem grejpfruta. Pomelo jedzone o poranku, nie tylko świetnie wzmacnia organizm, ale też pozostawia przyjemne poczucie odświeżenia. Sok z pomelo może być ciekawym dodatkiem do sosów, sałatek czy marynat. Pomelo idealnie nadaje się także do sporządzania mrożonej herbaty.

Pomelo to owoc, który należy do rodziny cytrusów. Wyróżnia się spośród nich rozmiarem — jest największy. Nazywa się go też pomarańczą olbrzymią, wyglądem przypomina grejpfruta. Może ważyć nawet 2 kilogramy, a jego średnica osiągnąć 25 cm. Cechą charakterystyczną pomelo jest wysoka zawartość witamin i minerałów, zwłaszcza witaminy C. Dzięki tym składnikom ma pozytywny wpływ na zdrowie.

W porównaniu do grejpfruta miąższ pomelo jest bardziej słodki, ale mniej soczysty. Może on mieć kolor biały, pomarańczowy albo czerwony — co jest uzależnione od odmiany. Najbardziej wartościowy dla zdrowia jest ten pierwszy (najczęściej spotykany w sklepach). Ma słodki smak i jest soczysty. Pomelo może mieć żółtą, żółto-zieloną, a nawet pomarańczową skórkę. Zielony kolor nie oznacza, że owoc jest niedojrzały albo niezdatny do spożycia. Niektóre rodzaje mają skórę w tym kolorze, a ich miąższ jest czerwony i słodki.

Jak obrać owoc pomelo? Trzeba naciąć skórę wzdłuż całego owocu kilkukrotnie. Następnie należy ją ściągnąć, w kierunku od nasady pomelo do dołu. Pomelo najlepiej smakuje bez gorzkich błon w białym kolorze. Przed spożyciem należy usunąć również małe pestki.

Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść
Właściwości pomelo. Sprawdź, dlaczego warto je jeść [4 zdjęcia]

To owoc, który należy do rodziny cytrusów. Wyróżnia się spośród nich rozmiarem — jest największy. Nazywa...

zobacz galerię

2. Ile kalorii ma pomelo?

W pomelo nie odnajdziemy ani grama tłuszczu. Dzięki temu w przypadku pomelo kalorie to nie problem. Jedna porcja (około 200 gramów) pomelo to 72 kalorie – prawdziwa dietetyczna rozkosz dla podniebienia! Ze względu na tak małą lość kalorii w pomelo, jest to idealna propozycja dla osób, które dbają o linię, a niekoniecznie przepadają za gorzkim smakiem grejpfruta. Obydwa owoce zawierają enzym, który odpowiedzialny jest za szybsze spalanie tkanki tłuszczowej.

3. Błonnik w pomelo

Pomelo, podobnie jak wspomniane grejpfruty, zawiera spore ilości błonnika, który skutecznie przyspiesza procesy trawienne. Wystarczy zjeść tylko kilka kawałków, by pojawiło się uczucie sytości. Po owoc pomelo warto sięgnąć zatem zwłaszcza przed posiłkiem - dzięki temu zjemy mniejszą porcję. Za jego sprawą spowolnione zostaje dodatkowo wchłanianie węglowodanów, a z naszego organizmu sprawniej usuwane są toksyczne produkty przemiany materii.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

3.1. Owoce cytrusowe a witaminy

Owoce cytrusowe aż kipią od witaminy C, a pomelo nie jest wyjątkiem. 100 gramów pokrywa niemal 100 proc. dziennego zapotrzebowania organizmu na tę substancję. Dzięki tak dużej zawartości witaminy C, pomelo ma właściwości prozdrowotne, dzięki którym jest możliwe wzmacnienie m.in. układu odpornościowego, wspomaganie leczenia przeziębienia, zmniejszenie ryzyka wystąpienia związanych z nim powikłań, wspomaganie krążenie czy ochrona przed udarem.

Ze względu na obecność witaminy C owoc ten ma pozytywny wpływ na układ odpornościowy, wspomaga leczenie przeziębienia, zmniejsza ryzyko wystąpienia powikłań. W 100 g pomelo znajduje się ok. 60 mg tego składnika. To więcej niż w przypadku cytryny, którą uważa się za najlepsze źródło tej witaminy. Oznacza to, że już 1/6 pomelo (średnia waga wynosi 600 g) pokrywa prawie w 100 proc. dzienne zapotrzebowanie (ok. 70 mg) na ten cenny składnik.

Pomelo jest też źródłem potasu. W 100 g owocu znajduje się 216 mg tego pierwiastka (prawie tyle samo co w pomidorach). Minerał ten odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie: reguluje ciśnienie krwi i rytm serca.

4. Jak wzmocnić serce przy pomocy pomelo?

W przypadku pomelo właściwości prozdrowotne tego słonecznego owocu dotyczą również serca, dzięki dużej zawartości cennego dla naszego serca potasu, niezbędnego dla utrzymania odpowiedniego ciśnienia krwi. Natomiast pektyny występujące w soku z pomelo mają właściwości wspomagające usuwanie zalegającego w tętnicach osadu, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia zawału serca.

Co więcej, pomelo przeciwdziała miażdżycy. Obecne w jego skórce i miąższu pektyny hamują tempo odkładania się tłuszczów w tętnicach. Ponadto jest odpowiedzialne za zachowanie równowagi wodno-elektrolitowej.

Zobacz także

5. Pomelo jest ważne w czasie ciąży

Owoc ten mogą jeść kobiety w ciąży. Wcześniej powinny bardzo dokładnie go umyć, a potem obrać ze skórki (usuwamy też gorzkie błony międzysegmentowe i pestki, które są niejadalne). Dzięki temu unikną przedostania się do organizmu chemikaliów, którymi owoce cytrusowe nierzadko są spryskiwane. Można je jeść na surowo albo przygotować z nich sok.

Dlaczego kobiety brzemienne powinny jeść pomelo? Na początku ciąży naczynia krwionośne tracą elastyczność. W efekcie krew krąży wolniej, a ciśnienie się obniża. Pomelo temu zapobiega, a dzieje się tak dzięki obecnym w jego składzie: witaminie C i potasowi. Tętnice i żyły pozostają elastyczne, nie występują wahania ciśnienia krwi.

6. Pomelo a profilaktyka nowotworowa

Dzięki pomelo i jego właściwościom antynowotworowym można również zapobiegać chorobom nowotworowym. Skórki pomelo, popularne zwłaszcza w krajach azjatyckich, gdzie chętnie dodaje się je do wielu potraw, zawierają bioflawonoidy, które są cenne w profilaktyce chorób nowotworowych, zwłaszcza raka trzustki i jelita. Ponadto obecne w pomelo właściwości eliminujące nadmiar estrogenu, hamują także rozprzestrzenianie się komórek raka piersi.

6.1. Antyoksydanty w pomelo

W pomelo właściwościspowalniające procesy starzenia są obecne dzięki zawartości przeciwutleniaczy, które hamują starzenie się skóry, a dodatkowo, dzięki zwalczaniu wolnych rodników, owoce pomelo chronią przed niektórymi chorobami, zwłaszcza związanymi z układem krwionośnym.

7. Pomelo a odchudzanie

Owoc ten powinny włączyć do swojego jadłospisu osoby na diecie odchudzającej. Pektyny, błonnik obecny w miąższu i błonach międzykomórkowych pomelo, szybko i skutecznie wypełniają żołądek (warto po niego sięgać przed posiłkiem — dzięki temu zjemy mniejszą porcję). Ponadto podnoszą wrażenie sytości.

Na dodatek ten owoc cytrusowy nie jest kaloryczny. Porcja 100 g dostarcza tylko 38 kcal. Co więcej, w nie odnajdziemy w nim ani grama tłuszczu.

Pomelo zawiera enzymy, które zmniejszają wchłanianie skrobi z pożywienia. Ograniczają też ilość cukru, jaka przedostaje się do krwi po zjedzonym posiłku. Jest to owoc o niskim indeksie glikemicznym (30). Oznacza to, że mogą go jeść osoby chorujące na cukrzycę.

Na następnym slajdzie obejrzysz WIDEO, z którego dowiesz się, dlaczego po cytrusach nie wolno myć zębów

8. Właściwości lecznicze

Dzięki właściwościom pomelo powolne żucie tego owocu pomaga uporać się z nieprzyjemnymi dolegliwościami związanymi z kacem. Cenne są także właściwości liści pomelo – udowodniono, że zawarte w nich substancje pomagają łagodzić wrzody i obrzęki skórne. Ponadto dzięki właściwościom pomelo chińczycy tworzą na ich bazie preparaty na kaszel, niestrawność, a nawet chorobę lokomocyjną.

Wybierając pomelo, kierujmy się nie tylko intensywnością koloru owocu, ale i wagą – najsmaczniejsze i najbardziej soczyste są te owoce pomelo, które ważą najwięcej. I chociaż dotarcie do miąższu wymaga odrobiny cierpliwości, warto poświęcić dłuższą chwilę na jego obieranie. Gruba warstwa skórki chroni naprawdę cenne wnętrze pomelo.

9. Wartości odżywcze surowego pomelo

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 190 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 38,0 kcal 72,2 kcal
Białko 0,76 g 1,44 g
Węglowodany 9,62 g 18,28 g
Cukier 0 g 0 g
Błonnik 1,00 g 1,90 g
Tłuszcz 0,04 g 0,08 g
Tłuszcze nasycone 0 g 0 g
Tłuszcze jednonienasycone 0 g 0 g
Tłuszcze wielonienasycone 0 g 0 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 61,0 mg 116 mg
Pomelo - charakterystyka, kalorie, właściwości lecznicze
Pomelo - charakterystyka, kalorie, właściwości lecznicze (Shutterstock)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza