Otręby pszenne – jak spożywać, właściwości i działanie, zalety i wady

Dopiero od niedawna otręby pszenne zyskały na popularności jako element codziennej diety. Otręby pszenne to idealne źródło błonnika pokarmowego zawierającego szeroką gamę minerałów i witamin. Dlatego też uznawane są za jeden z kluczowych składników diety, w tym diety odchudzającej. Otręby pszenne można dodawać do jogurtu, ciast czy zupy, ponieważ już skromna porcja tego produktu zawiera drogocenne dla przewodu pokarmowego włókno pokarmowe.

Zobacz film: "Alternatywa dla chleba razowego"

spis treści

1. Otręby pszenne – jak spożywać?

Wpływ otrębów pszennych na szeroko pojmowane zdrowie można zauważyć przy systematycznym wprowadzaniu tego produktu do codziennej diety. Zaleca się spożywanie najpierw małych ilości, ale co ważne – regularnie poprzez zwiększanie zapotrzebowania.

Ważne jest, aby dzienną dawkę otrębów pszennych rozkładać pomiędzy kilka posiłków w ciągu dnia. Powinno się również zwiększyć ilość spożywanej wody niegazowanej. Z racji tego, iż otręby pszenne mają charakterystyczny, naturalny smak, można je spokojnie wykorzystywać do niezliczonej liczby potraw.

Otręby pszenne sprawdzą się idealnie jako składnik słodkich i słonych dań. Można je dodawać do sałatek, surówek, zup, a co istotne – również do deserów. Coraz bardziej powszechnym zjawiskiem kulinarnym jest dodawanie otrębów pszennych do kotletów mięsnych, tzn. wykorzystywania ich w celu zrobienia panierki.

2. Otręby pszenne – właściwości i działanie

Ze względu na dużą zawartość błonnika, a także niewielką ilość przyswajanych cukrów, otręby pszenne w znaczącym stopniu aktywizują metabolizm. Dzieje się tak, ponieważ czas przebywania jedzenia w przewodzie pokarmowym jest skracany. Wobec tego otręby pszenne jako naturalny środek spożywczy mają znaczące działanie w poprawie perystaltyki jelit.

Które zboża są najzdrowsze?
Które zboża są najzdrowsze? [10 zdjęć]

Produkty z przetworzonego ziarna są często obecne na półkach sklepów, gdyż mają dłuższą świeżość. Problem...

zobacz galerię

Otręby pszenne zawierają duży współczynnik indeksu glikemicznego, dlatego też nie występują jako produkt przy zbilansowanych dietach niskoglikemicznych. Otręby pszenne zawierają bogate źródło witamin z grupy B. To ważne, ponieważ dzięki temu otręby pszenne mają korzystny wpływ na przemiany tłuszczów, białek i węglowodanów w organizmie.

Ponadto, wspomagają układ nerwowy poprzez zwiększanie koncentracji i zwalczanie stresu. W otrębach pszennych znajduje się wysoka zawartość żelaza, magnezu, cynku, miedzi, potasu oraz jodu. Co więcej, otręby pszenne zawierają znaczącą ilość fosforu, dlatego nie zaleca się ich stosowania przez osoby borykające się z chorobami nerek i układu moczowego.

Otręby pszenne dzięki temu, że przyspieszają przemianę materii, jednocześnie ułatwiają wypróżnianie. Kluczowym w dodawaniu otrębów pszennych do codziennej diety jest fakt, że zapewniają one na długo uczucie sytości. Domniemywa się, iż nawet jedna łyżka otrębów pszennych dodana do posiłku wydłuża czas wytrzymania bez jedzenia.

3. Otręby pszenne – zalety i wady

Spożywanie otrębów pszennych nie jest związane tylko z zaletami dla zdrowia. Osoby, które mają nadwrażliwy układ pokarmowy mogą borykać się z problemem zaparć, biegunki czy podrażnienia jelit.

Zawarte w otrębach pszennych pektyny oraz celuloza wpływają niewymiernie na organizm, ponieważ utrudniają wchłanianie przez niego wapnia.

Zobacz także:

Ponadto, otręby pszenne zmniejszają wchłanianie żelaza. Jak już wspomniano, ze względu na dużą zawartość błonnika i znikomą ilość cukru, otręby pszenne doskonale aktywizują metabolizm. Otręby pszenne to idealny składnik diety odchudzającej, który reguluje również problem zaparć.

4. Surowe otręby pszenne - kalorie i wartości odżywcze

Kalorie i wartości odżywcze Zawartość
w 100 g
Zawartość
w 58 g (1 szklanka)
Wartość energetyczna 216 kcal 125 kcal
Białko 15,55 g 9,02 g
Węglowodany 64,5 g 37,4 g
Cukier 0,41 g 0,24 g
Błonnik 42,8 g 24,8 g
Tłuszcz 4,25 g 2,47 g
Tłuszcze nasycone 0,63 g 0,37 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,64 g 0,37 g
Tłuszcze wielonienasycone 2,21 g 1,28 g
Cholesterol 0 mg 0 mg
Witamina C 0 mg 0 mg
Otręby pszenne – jak spożywać, właściwości i działanie, zalety i wady
Otręby pszenne – jak spożywać, właściwości i działanie, zalety i wady

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.